حواشی نوزادی که از اسپرم منجمد شده از سال ۱۹۹۶ به دنیا آمد



اسپرم منجمد شده,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
اکنون که یک نوزاد پسر در بریتانیا با استفاده از اسپرم منجمد شده متعلق به سال ۱۹۹۶ به دنیا آمده، این موضوع مطرح شده است که چه مدت می‌توان اسپرم را قبل از استفاده ذخیره کرد؟ 

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، تغییر اخیر در یکی از قوانین بریتانیا اکنون اجازه می‌دهد تا نوزادان بیشتری از اسپرم‌های منجمد شده متعلق به بیش از ۵۰ سال پیش متولد شوند. قانون جدید بریتانیا می‌گوید می‌توان از اسپرم‌های منجمد شده در ۵۵ سال قبل استفاده کرد.

 

تمدید ۴۵ ساله بازه زمانی نگهداری اسپرم

قبلا گامت‌ها(سلول جنسی بالغ قابل تکثیر شامل تخمک و اسپرم) فقط برای ۱۰ سال قابل نگهداری بودند، اما اکنون طبق قانون جدید بریتانیا، این بازه زمانی به ۵۵ سال افزایش یافته است.

 

گامت(Gamete) یک سلول تخصص‌یافته و مسئول تولید مثل جنسی است. گامت‌ها معمولاً حاوی نصف کروموزوم جانداری که از آن ایجاد شده‌اند، هستند. به زبان دیگر، نصف ماده ژنتیکی مورد نیاز برای شکل‌دهی و ایجاد یک جاندار کامل را دارند. گامت‌ها از طریق تقسیم هسته‌ای میوز ایجاد می‌شوند، به این ترتیب که سلول‌های جنسی دو بار شکافته می‌شوند و در جنس نر چهار گامت نر ایجاد می‌شود و در جنس ماده سه یاخته و یک گامت ماده. در فرآیند لقاح، گامت‌های نر و ماده با یکدیگر در می‌آمیزند و سلول بنیادی و دیپلوئید تخم یا زیگوت را به وجود می‌آورند که هر دو مجموعه کروموزومی را دارد. در انسان، گامت نر را اسپرم و گامت ماده را تخمک می‌نامند و گامت‌های طبیعی انسان حاوی بیست و سه کروموزوم هستند.

 

آلن پیسی استاد آندرولوژی(پزشکی مردان) در دانشگاه شفیلد می‌گوید که هیچ دلیل علمی یا پزشکی برای این محدودیت که قبلاً تحمیل شده بود، وجود ندارد.

 

وی گفت: محدودیت قانونی ۵۵ ساله هیچ ربطی به ماندگاری اسپرم یا دلایل علمی دیگر ندارد. این بیشتر به آن چیزی مربوط می‌شود که نمایندگان مجلس احساس می‌کردند برای جامعه مناسب است. اما از آنجایی که اسپرم‌های منجمد به طور موثر در وضعیت باروری معلق هستند، نمی‌دانم چرا قانون اجازه نمی‌دهد آنها را برای صدها سال نگه داریم.

 

وی استدلال می‌کند که احتمالاً هیچ خطری در استفاده از اسپرم‌های مسن‌تر وجود ندارد، اگرچه تاکنون هیچ مطالعه طولانی‌مدتی برای اثبات این موضوع انجام نشده است.

 

وی گفت: اسپرم‌های گرفته شده از گاوهای نر برای مدت طولانی‌تر از زمانی که ما معمولاً اسپرم انسان را نگهداری می‌کنیم، بدون هیچ مشکل آشکاری نگهداری می‌شوند.

 

آلن برای کسانی که آینده‌ای را تصور می‌کنند که در آن مردم سعی می‌کنند از شخصیت‌های تاریخی قدیمی بچه‌دار شوند، استدلال می‌کند که احتمال به وقوع پیوستن چنین طرحی بسیار کم است، چرا که همین حالا هم اولین بانک اسپرم برنده جایزه نوبل جهان به دلیل کمبود تقاضا بسته شده است.

 

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که باید مطالعات بیشتری در مورد این موضوع انجام شود. جولیان ساوولسکو، استاد اخلاق در دانشگاه آکسفورد می‌گوید تحقیقات بلندمدت روی این موضوع مورد نیاز است که تأثیر عاطفی داشتن یک پدر بیولوژیکی درگذشته را در نظر بگیرد.

 

نگرانی‌های علمی-تخیلی

از آنجایی که یک جامعه و ژنوم افراد با گذشت زمان تغییر می‌کند، استفاده از اسپرم‌های قدیمی ممکن است مشکل‌ساز شود. با این حال، ساوولسکو از این نگرانی‌ها با عنوان "نگرانی‌های علمی-تخیلی" یاد می‌کند، زیرا انجماد اسپرم تازه در دهه ۱۹۵۰ آغاز شده است.

 

حوزه باروری در چند سال گذشته به پیشرفت‌هایی اساسی دست یافته است. در سال ۲۰۱۶، گروهی از پزشکان به رهبری "جان جین ژانگ" ادعا کردند که با استفاده از تکنیکی به نام درمان جایگزینی میتوکندری به یک زن کمک کرده‌اند که اولین نوزاد سه والدی جهان(کودکی که سه والد بیولوژیکی دارد) را به دنیا بیاورد.

 

در ماه اوت سال جاری نیز متخصصان مهندسی ژنتیک در دانشگاه کمبریج یک جنین مصنوعی موش را بدون استفاده از سلول‌های تخمک یا اسپرم تولید کردند. این جنین‌های تولید شده با استفاده از سلول‌های بنیادی توانستند تا یک هفته قلب، مغز و سایر اندام‌ها را رشد دهند.

 

بنابراین با وجود بسیاری از روش‌های جدید برای فرزندآوری و تولد نوزادان به نظر می‌رسد که استفاده از اسپرم قدیمی یک نگرانی جزئی باشد.

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------