بررسی افسردگی یا زوال عقل با پچ پوشیدنی محققان ژاپنی



 افسردگی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
محققان دانشگاه اوزاکا در ژاپن یک دستگاه الکتروانسفالوگرافی پوشیدنی(EEG) طراحی کردند که می‌تواند فعالیت مغز را اندازه‌گیری کند و به طور بالقوه به پزشکان اجازه دهد شرایطی مانند افسردگی یا زوال عقل را بررسی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدگجت، در حال حاضر، ارزیابی فعالیت مغز مستلزم مراجعه به یک مرکز با تجهیزات بزرگ و گرانقیمت است و این موضوعات نظارت طولانی مدت را دشوار می‌کند. هدف این آخرین فناوری امکان اندازه‌گیری فعالیت مغز در خانه است.

 

این دستگاه از یک پچ تقریبا شفاف تشکیل شده است که انعطاف پذیر و کشسان است. چسب پچ را می‌توان روی پیشانی قرار داد و سپس پچ، اطلاعات خوانشی از فعالیت مغز را ارائه می‌دهد که از نظر دقت با مواردی که با استفاده از تجهیزات بزرگ‌تر و گران‌تر به دست می‌آیند قابل مقایسه است.

 

اندازه‌گیری فعلی فعالیت مغز می‌تواند شرایط مختلفی را روشن کند، اما معمولا نیاز به مراجعه به یک مرکز پزشکی است، جایی که طیف وسیعی از تجهیزات بزرگ و گران قیمت در دسترس است. با این حال، ارزیابی فعالیت عصبی در طول زندگی روزمره ممکن است معنادارتر باشد. چنین اندازه‌گیری‌هایی می‌تواند پنجره‌ای رو به روندهای بلندمدت و تغییرات در فعالیت مغز در طول وظایف مختلف ارائه دهد.

 

الکتروانسفالوگرافی‌های پوشیدنی قبلا ساخته شده‌اند و شامل الکترودهایی هستند که با پوست سر تماس دارند، اما این هدست‌های بزرگ برای استفاده طولانی مدت مناسب نیستند و در صورت استفاده طولانی مدت می‌توانند باعث درد و ناراحتی شوند. آنها همچنین از نسبت سیگنال به نویز ضعیف رنج می‌برند که این امر به دست آوردن اطلاعات خوانش مفید را دشوار می‌کند.

 

برای رسیدگی به این موضوع، محققان ژاپنی یک الکتروانسفالوگرافی پوشیدنی ایجاد کرده‌اند که تا حدودی محتاطانه‌تر است و اندازه گیری‌های حساس‌تری را نسبت به سیستم‌های پوشیدنی موجود ارائه می‌دهد. این پچ پوشیدنی از یک الاستومر آلی قابل کشش و یک پلیمر رسانا تشکیل شده است و تا حد زیادی شفاف است.

 

"تپی آراکی"(Teppei Araki) یکی از محققین دخیل در این مطالعه گفت: ما توانستیم مواد آلی و معدنی را با هم ترکیب کنیم تا یک صفحه حسگر قابل کشش و شفاف ایجاد کنیم که می‌تواند روی پیشانی پوشیده شود، این پچ برای پوست ملایم است و برای چشم نامرئی است. برخلاف دستگاه‌های پوشیدنی معمولی، سیستم الکترود چند منظوره ما عملکردی شبیه به دستگاه‌های پزشکی دارد، استفاده از آن آسان است و پوشیدن آن برای مدت طولانی راحت است.

 

"تویوشی سکیتانی"(Tsuyoshi Sekitani) یکی دیگر از محققین دخیل در این مطالعه گفت: یکی دیگر از مزیت‌های کلیدی حسگر ما دامنه گسترده کاربردهای احتمالی آن است. به طور بالقوه می‌توان از آن برای ارزیابی از راه دور بسیاری از شاخص‌های سلامتی دیگر مانند نوار قلب، امواج پالس، اشباع اکسیژن خون یا جریان خون استفاده کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------