ابتلا به فشار خون بالا می‌تواند بدون علائم باشد



 فشار خون بالا ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
افزایش فشار خون به عنوان یک بیماری‌ شایع حدود ۳۰ درصد مردم جهان را درگیر کرده و مسئول بسیاری از مرگ‌ها است. این بیماری در برخی از افراد علائمی ندارد و از این رو از آن به عنوان قاتل خاموش نیز یاد می‌شود و می‌طلبد که افراد به صورت مستمر از وضعیت فشار خون خود مطلع باشند. 

به گزارش ایرنا؛ افزایش فشارخون به فشارخون بیشتر یا مساوی ۱۴۰/۹۰ (۱۴۰ بر روی ۹۰ میلیمتر جیوه) گفته می شود. افزایش فشارخون به ۲ دسته کلی فشارخون اولیه و فشارخون ثانویه تقسیم می شود، شایعترین نوع فشارخون نوع اولیه است که بیشتر زمینه خانوادگی دارد و در سنین ۵۵-۳۰ سال بیشتر دیده می شود.

 

یک متخصص بیماری‌های داخلی در این ارتباط به خبرنگار ایرنا توضیح داد: بیماری افزایش فشار خون در همه افراد باعث ایجاد علائم نمی شود، بعضی از افراد با فشارخون خیلی بالا ممکن است علائم واضحی نداشته باشند و تنها بعضی افراد با افزایش فشارخون دچار علائمی مانند سردرد ، سرگیجه و گرگرفتگی می شوند.

 

دکتر «سعیده بخشی» با بیان اینکه بیماریابی فشارخون با توجه به عوارض خطرناکی که این بیماری دارد بسیار حائز اهمیت است، گفت: بیماری عروق کرونر قلب، نارسایی احتقانی قلب، سکته مغزی ایسکمیک و خونریزی دهنده، نارسایی کلیه، عوارض چشمی و بیماری عروق محیطی بعضی از این عوارض بسیار خطرناک است بنابراین بیماریابی در این خصوص بسیار ضرورت دارد.

 

وی اضافه کرد: بنابراین افراد ۵۵-۳۰ سال با سابقه خانوادگی فشارخون حتما بایستی جهت سنجش فشارخون به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

این متخصص بیماری های داخلی در ادامه گفت: این نوع فشارخون تحت تاثیر عوامل محیطی مانند افزایش سن، چاقی، نمای توده بدنی (BMI) مساوی یا بیشتر از ۲۵، افزایش مصرف نمک، کاهش مصرف کلسیم، کاهش مصرف پتاسیم، مصرف الکل و سیگار، استرس و کاهش فعالیت روزانه ایجاد می شود.

 

دکتر بخشی افزود: عوامل محیطی در افزایش فشارخون افراد اهمیت بسزایی دارد، تمام افراد مخصوصاً بیماران مبتلا به فشارخون بایستی نمک کمی مصرف کنند ضمن اینکه مصرف کلسیم (لبنیات کم چرب) و مصرف پتاسیم (سبزیجات تازه) را بیشتر کنند.

 

وی همچنین توصیه کرد در صورت چاقی وزن را کم کنند، مصرف الکل و سیگار را قطع و در صورت استرس حتما به روان پزشک مراجعه کنند و فعالیت روزانه مخصوصاً به صورت پیاده روی داشته باشند.

 

او در پایان افزود: باوجود توصیه های بالا اگر فشارخون کنترل نشود نیازمند مصرف دارو تحت نظر پزشک می باشند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------