از هر 100 نفر 14 نفر در سیستان و بلوچستان مبتلا به دیابت هستند



 دیابت,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: از هر 100 نفر 14 نفر در استان سیستان و بلوچستان ، مبتلا به دیابت هستند. 

کرد در گفت وگو با ایسنا- با اشاره به اینکه بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سیستان وبلوچستان از هر 100 نفر 14 نفر مبتلا به دیابت یا بیماری قند خون هستند افزود: این در حالی است که 25 درصد از افراد جامعه از بیماری خود اطلاعی ندارند.

 

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هیپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد، سبب تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند.

 

کرد اظهار داشت: همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد دارای بیماری‌های زمینه ای می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.

 

وی بیان کرد: اگر چه این بیماری قابل پیشگیری است ولی در صورت بروز عوارضی چون تداخل بینایی و چشمی عوارض کلیوی و قلبی  و حتی قطع عضو را باخود به همراه دارد.

 

وی کاهش مصرف شیرینی جات و بخصوص حذف مصرف نوشابه ها و همچنین ورزش کردن و رعایت رژیم غذایی مناسب را از جمله عوامل پیشگیری و کنترل این بیماری دانست.

 

وی همچنین به افراد توصیه کرد برای انجام تست های رایگان قند خون به پایگاههای بهداشتی ومراکز جامع سلامت مراجعه کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------