انفجار تومور سرطانی با نانوحباب‌هایی ۲۵۰۰ برابر کوچک‌تر از دانه نمک



انفجار تومور سرطانی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
پژوهشگران سلول‌های تومور سرطانی را با نانوحباب‌هایی ۲۵۰۰ برابر کوچک‌تر از یک دانه نمک منفجر کردند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، پژوهشگران روش جدیدی برای از بین بردن تومورهای سرطانی با تزریق نانوحباب‌ها به جریان خون و سپس انفجار آن‌ها ابداع کرده‌اند.

 

این حباب‌ها ۲۵۰۰ برابر کوچک‌تر از یک دانه نمک هستند. آنها با جمع شدن در اطراف تومور و انفجار پس از تحریک توسط امواج فراصوت با فرکانس پایین عمل می‌کنند.

 

پژوهشگران می‌گویند، قبلاً این روش غیرتهاجمی را روی یک مدل حیوانی که یک موش مبتلا به سرطان سینه بوده آزموده‌اند.

 

دکتر تالی ایلوویتش از گروه مهندسی زیست‌پزشکی دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: فناوری جدید ما به روشی نسبتاً ساده، تزریق نانوحباب‌ها به جریان خون را امکان‌پذیر می‌کند که سپس در ناحیه تومور سرطانی تجمع می‌یابند. پس از آن، با استفاده از امواج فراصوت با فرکانس پایین، این نانوحباب‌ها و در نتیجه تومور را منفجر می‌کنیم.

 

جایگزین برداشت تومورها با جراحی

اکنون پژوهشگران امیدوارند که روش درمانی جدید آنها بتواند جایگزین برداشتن تومورها با جراحی در انسان شود.

 

این روش به طور ویژه برای درمان موثر تومورهای جامد در عمق بدن مناسب است و برای بیمارانی که توانایی تحمل جراحی و برداشتن تومور را ندارند، مناسب است.

 

اما این روش درمانی یک اشکال دارد و آن این است که گرما و شدت بالای امواج فراصوت ممکن است به بافت‌های نزدیک تومور آسیب برساند.

 

دکتر ایلوویتش و همکارانش امیدوارند با تزریق نانوحباب‌ها به جریان خون، به جای خود تومور، بر این مشکل غلبه کنند.

 

وی توضیح داد: ترکیب نانوحباب‌ها و امواج فراصوت با فرکانس پایین، هدف‌گیری خاص‌تری از ناحیه تومور را فراهم می‌کند و آسیب به خارج از هدف را کاهش می‌دهد.

 

وی افزود: استفاده از فرکانس پایین برای نانوحباب‌ها باعث تورم و انفجار شدید آن‌ها حتی در فشارهای پایین می‌شود. این امر باعث می‌شود که تخریب مکانیکی تومورها در آستانه‌های فشار پایین انجام شود. روش ما از مزایای فراصوت بهره می‌برد، زیرا ایمن، مقرون به صرفه و از نظر بالینی در دسترس است و علاوه بر این، استفاده از نانوحباب‌ها هدف‌گیری تومورها را تسهیل می‌کند، زیرا می‌توان آنها را با کمک تصویربرداری فراصوت(سونوگرافی) مشاهده کرد.

 

کمک به درمان تومورها

دکتر ایلوویتش می‌گوید: استفاده از امواج فراصوت با فرکانس پایین همچنین موجب افزایش عمق نفوذ، به حداقل رساندن اعوجاج و تضعیف و بزرگ شدن نقطه کانونی می‌شود. این روش می‌تواند به درمان تومورهایی که در عمق بدن قرار دارند کمک کند و علاوه بر این درمان تومورهای با حجم‌های بزرگ‌تر را تسهیل کند.

 

وی افزود: این آزمایش در مدل آزمایشگاهی ما روی تومور سرطان سینه انجام شد، اما به احتمال زیاد این درمان برای انواع دیگر تومورها و در آینده نیز در انسان موثر خواهد بود.

 

کرن پریمور کوهن، مدیر عامل شرکت راموت(Ramot) که یک شرکت انتقال فناوری است، برای ثبت حق اختراع این فناوری جدید درخواست داده است.

 

وی می‌گوید: ما به پتانسیل تجاری این فناوری پیشرفت در درمان سرطان اعتقاد داریم و با چندین شرکت پیشرو در سراسر دنیا برای توسعه آن در تماس هستیم.

 

این پژوهش در مجله Nanoscale منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------