بیماری "دست، پا و دهان" نگران کننده نیست



بیماریهای عفونی,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک متخصص بیماریهای عفونی با اشاره به مشاهده مواردی از بیماری HFMD موسوم به بیماری "دست، پا و دهان" که با بثورات پوستی و جوش‌های تاولی خود را نشان می‌دهد، گفت: این بیماری یک بیماری ویروسی خفیف و خودمحدود شونده است و جای نگرانی وجود ندارد. 

دکتر سیاوش وزیری با بیان اینکه بیماری "دست، پا و دهان" از بیماریهای ویروسی شایع است که در کشور با آن مواجهیم و موارد متعددی از آن در مدارس استان هم گزارش شده، عنوان کرد: این بیماری ویروسی، یک بیماری خفیف و خودمحدودشونده است که نیاز به درمان دارویی خاصی نداشته و واکسن هم ندارد.

 

وی تب خفیف و درد خفیف بدن به همراه احساس ضعف را از علائم این بیماری دانست و گفت: این بیماری معمولا پس از گذشت دو تا شش روز بهبود می‌یابد. البته برخی مبتلایان ممکن است پس از سه روز ضایعاتی را بصورت تغییر رنگ در کف دست‌ها و پاها و دهانشان داشته باشند و سپس این ضایعات رنگی به صورت تاول های کوچکی دیده شود. پس از گذشت یک هفته تا 10 روز نیز ممکن است برخی کودکان مبتلا ناخن دست یا پاهایشان را هم از دست دهند که این وضعیت هم قابل ترمیم است و با رویش مجدد ناخن‌ها این ضایعات بهبود کامل پیدا می‌کند.

 

وزیری با بیان اینکه این بیماری هیچ مرگ و میری ندارد و بسیار خفیف و خودمحدود شونده است، افزود: حتی برخی کشورها رفت و آمد افراد مبتلا را محدود نمی‌کنند و نسبت به نرفتن مبتلایان به مدرسه اصراری ندارند، اما با توجه به اینکه بیماری از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن  منتقل می‌شود، برخی متخصصین توصیه می‌کنند افراد مبتلا سه تا پنج روز در مدرسه حضور نداشته باشند.

 

این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه در این بیماری اصراری به مصرف داروهای آنتی بیوتیکی نداریم و با داروهای ضددرد و ضدتب معمولی همچون استامینوفن می‌توان علائم را کنترل کرد، گفت: در این بیماری به هیچ وجه نباید از آسپرین استفاده کرد، زیرا مواردی گزارش شده که با مصرف آسپرین عارضه خطرناکی به نام "سندرم ری" رخ داده است.

 

وزیری با بیان اینکه طغیان این بیماری در روزهای اخیر غیرطبیعی نیست، گفت: بیماری "دست، پا و دهان" یک بیماری خفیف است که همیشه در همه جای دنیا مشاهده شده و در آینده هم مشاهده خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------