درمان عارضه قلبی یک نوزاد با سلول‌های بنیادی جفت جنین برای اولین بار



جراحی قلب ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
.یک جراح قلب جان یک نوزاد پسر را به لطف اولین درمان جهان در نوع خود با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت جنین نجات داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، یک جراح قلب با اعمال یک روش درمانی روی یک نوزاد پسر که برای اولین بار در جهان انجام شده است، با استفاده از سلول‌های بنیادی جفت به او فرصت زندگی دوباره داد.

 

فینلی پنتری(Finley Pantry) با یک نقص مادرزادی قلبی به دنیا آمد که به این معنی بود که دو شریان اصلی خون‌رسانی به ریه‌ها و بدن او در موقعیت‌های اشتباه قرار داشتند. متأسفانه این نوزاد تازه متولد شده از این عارضه رنج می‌برد و عملکرد قلبش به سرعت بدتر می‌شد. پزشکان مجبور شدند او را برای هفته‌ها با تکیه بر داروها و دستگاه تنفس مصنوعی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری کنند.

 

وی چهار روزه بود که اولین عمل جراحی قلب باز خود را انجام داد تا شریان‌های اصلی قلبش را به موقعیت طبیعی خود بازگردانند.

 

جراحی قلب ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

پروفسور ماسیمو کاپوتو(Massimo Caputo) از موسسه قلب بریستول به مادر فینلی گفت که او می‌تواند از "داربست" سلول‌های بنیادی پیشگام برای اصلاح نقص قلبی فرزندش استفاده کند. این روش شامل سلول‌های بنیادی از بانک جفت بود که مستقیماً به قلب فینلی تزریق شد به این امید که به رشد رگ‌های خونی آسیب دیده کمک کند.

 

فینلی پس از اعمال این روش درمانی، داروها و دستگاه تنفس مصنوعی را که از آن استفاده می‌کرد، کنار گذاشت و اکنون یک پسر کوچک در حال رشد خوشحال است. او اکنون به عنوان یک کودک دو ساله خوشحال در انتظار فرارسیدن کریسمس با خانواده‌اش در انگلیس زندگی می‌کند.

 

مادر فینلی می‌گوید: فینلی را زمانی که فقط دو ماه داشت تقریباً از دست داده بودیم. پزشکان ما را به اتاقی فراخواندند و به ما گفتند که هر کاری از دستشان بر می‌آمد، انجام داده‌اند. همان موقع بود که پروفسور ماسیمو به دنبال ما آمد و توضیح داد که هنوز یک گزینه باقی مانده که شامل تزریق سلول‌های بنیادی به سمت چپ قلب فینلی است. او به ما هشدار داد که نمی‌تواند نتیجه این کار را پیش‌بینی کند، اما ما مطلقاً چیزی برای از دست دادن نداشتیم. ما باید تلاش می‌کردیم تا به فینلی فرصت زندگی دوباره بدهیم.

 

خانواده فینلی تنها در عرض دو هفته پس از درمان با سلول‌های بنیادی، متوجه تغییر در فینلی شدند و او برای اولین بار در شش ماهگی با دستگاهی که هنوز به او کمک می‌کرد شب‌ها نفس بکشد، به خانه فرستاده شد.

 

جراحی قلب ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

مادر فینلی می‌گوید: ما نمی‌توانیم آن طور که شایسته است از پروفسور ماسیمو تشکر کنیم. من معتقدم اگر درمان با سلول‌های بنیادی نبود، فینلی امروز با ما نبود. فینلی بسیار شوخ طبع و خیلی بامزه است. او یک جنگجوی واقعی است و من همیشه این را به او می‌گویم.

 

وی افزود: ما نمی‌دانیم آینده چه خواهد شد، اما از اینکه زندگی فینلی پس از درمان با سلول‌های بنیادی تغییر کرد، بسیار سپاسگزاریم، زیرا او اکنون شانسی برای زندگی دارد که در غیر این صورت ممکن بود نداشته باشد.

 

نقایص قلبی شایع‌ترین نوع ناهنجاری است که قبل از تولد نوزادان ایجاد می‌شود، به طوری که روزانه حدود ۱۳ نوزاد مبتلا به بیماری قلبی مادرزادی در بریتانیا شناسایی می‌شوند.

 

در حال حاضر جراحان برای بسیاری از این کودکان می‌توانند جراحی قلب باز را برای ترمیم موقت مشکل انجام دهند، اما مواد مورد استفاده یا دریچه‌های قلب جایگزین کاملاً بیولوژیکی نیستند و نمی‌توانند با کودک رشد کنند. این بدان معناست که یک کودک ممکن است مجبور شود چندین بار در طول دوران کودکی یک جراحی مشابه را انجام دهد که هر بار او را چندین هفته در بیمارستان نگه می‌دارد.

 

درمان تزریق سلول‌های بنیادی که برای فینلی انجام شد، برای پروفسور کاپوتو الهام‌بخش بود تا اصطلاحا مرهم‌هایی از سلول‌های بنیادی بسازد که می‌توانند با بزرگ‌تر شدن قلب کودک رشد کنند و نیاز به جراحی‌های تکراری را از بین ببرد.

 

پروفسور کاپوتو در حال حاضر ۷۵۰ هزار پوند توسط بنیاد قلب بریتانیا با هدف آماده کردن این مرهم‌ها برای آزمایش روی بیماران دریافت کرده است، بنابراین آزمایشات بالینی آن می‌تواند در دو سال آینده آغاز شود.

 

وی می‌گوید: سال‌هاست که خانواده‌ها به ما مراجعه می‌کنند و می‌پرسند که چرا فرزندشان باید بارها و بارها جراحی قلب انجام دهد. اگرچه هر عمل می‌تواند نجات دهنده باشد، اما در عین حال می‌تواند استرس غیر قابل باوری را بر کودک و والدینش وارد کند.

 

وی در پایان گفت: ما معتقدیم که مرهم‌های سلول‌های بنیادی ما پاسخی برای حل این مشکل خواهند بود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------