ترس از مردن کمرنگ شده



کرونا,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی

 

 به گزارش آرمان ملي؛ مردم ايران سه سال تلخ و وحشتناک کرونايي را با تمام استرس‌ها و اضطراب‌هاي کشنده آن از سر گذراندند، کمبودهايي که از همان 30 بهمن، روزي که مسئولين تصميم گرفتند به‌طور رسمي ورود کرونا به ايران را اعلام کنند و از همان روز ترس و وحشت به جان مردم افتاد و درست از همان روز ابتدا مايحتاج اوليه و ملزومات نخستين جلوگيري از ابتلا به کرونا، کالاهاي ساده‌اي نظير ماسک و الکل و دستکش ناياب شدند و قيمت‌هايشان نجومي شد.

 

بيمارستان‌ها مملو از بيمار شدند، راهروها هم پر شدند، روز به روز شمار قربانيان بالا و بالاتر رفت تا جايي که به 700 نفر در روز هم رسيد! کمبودها و افزايش ناگهاني قيمت خوراکي‌هايي که زمان ابتلا به کوويد19، بيمار بايد استفاده مي‌کرد هم ناگهان بالا رفت؛ ميوه يکي از آن‌ها بود و سبزيجات؛ همان موقع نگارنده سري به ميوه و سبزي فروشي‌هاي شهر زد و بحث خريد دانه‌اي ميوه و اينکه مردم ديگر به تعداد ميوه مي‌خرند از همان جا شروع شد. عده‌‌اي از بيماران هم که توان خريد ميوه و حتي يک بسته قرص جوشان را نداشتند و در منزل مي‌ماندند با اينکه بايد در بيمارستان بستـــري مي‌شدند.

 

قيمت گوشت و ساير اقلام هم ديگر جاي مطرح کردن نيست؛ آن‌ها هم دچار تورم افســـــارگسيخته اقتصاد ضعيف جامعه قرارگرفتــــه بودند. واکســـن اما خيلي دير به ايران آمد و ايراني‌ها از آن دسته از مردم دنيا بودند که با چشمان پر از ترس و هراس از مردن به همه کشورهاي ديگر نگاه مي‌کردند که يکي يکي دوزهاي اول و دوم و چندم خود را تزريق مي‌کردند. يک عده که واکسن‌هايشان را زده بودند و برخي با قيمت‌هاي بسيار بالا از بازار سياه خريداري مي‌کردند.

 

تقريبا از بعد از شيوع سويه دلتا بود يعني از بعد از روي کار آمدن ابراهيم رئيسي به عنوان رئيس‌جمهور که کم‌کم تزريق واکسن را بـــه مردم شروع کردند. نگاهي کلي به سه سال گذشته در ميان همه ناياب شدن دارويي نظير سرم و برخي از انواع داروها، نشان مي‌دهد که همه مردم ما تا چه حد آسيب ديدند؛ آسيب‌هاي روحي و رواني و جسمي جبران ناپذير؛ خصوصا آن‌ها که اقوام و نزديکان و خانواده‌هاي خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند، يا آن‌ها که به‌شدت دچار بيماري شدند و تا دم مرگ هم رفتند. حالا که استرس اين بيماري کمي از روي مردم برداشته شده و ديگر ماسک‌ها را به شکل معدود و تک و توک بر صورت‌ها مي‌بينيم، خبرهايي از انتشار سويه جديد اميکرون، يکي از سويه‌هاي کرونا منتشر شده است. مقامات وزارتي و بهداشتي ايران گفته‌اند، کرونا هنوز تمام نشده و خطرات موج هشتم را احساس مي‌کنيم!

 

شدت زيرسويه جديد با ساير سويه‌هاي اميکرون تفاوتي ندارد

تازه‌ترين خبر راجع به موج جديدي از کرونا که کارشناسان پيش‌بيني‌اش کرده‌اند، مربوط به سويه اميکرون و در واقع زير سويه‌اي از آن است. بياييد با توجه به آنچه مي‌گويند دانشمندان آلماني اکتشاف کرده‌اند نگاهي علمي و پزشکي بيندازيم. همه مي‌دانند که‌ در پي ابتلا به بيماري عفوني کرونا و يا دريافت واکسن، نوعي ايمني در بدن افراد حاصل مي‌شود که منجر به ايجاد آنتي‌بادي‌هايي مي‌شود که ويروس را خنثي کرده و در برابر ابتلاي مجدد به عفونت کوويد يا شدت يافتن بيماري، از فرد محافظت مي‌کنند.

 

آنتي‌بادي‌هاي خنثي‌کننده با چسبيدن به پروتئين اسپايک (که حامل اصلي ويروس است)، از بدن محافظت کرده و از نفوذ ويروس به سلول‌ها جلوگيري مي‌کنند. اما مطالعات جديدي که توسط همان دانشمندان آلماني که ذکرشان رفت، صورت گرفته، نشان مي‌دهد آخرين زيرسويه اميکرون يعني BQ. 1. 1 در برابر تمام درمان‌هاي آنتي‌باديِ تأييدشده مقاوم است. بر اساس نظر کارشناسان، تعدادي از واريانت‌هاي ويروس کرونا، به ويژه واريانت اميکرون، با فرار از دست آنتي‌بادي‌هاي خنثي‌کننده و به دليل جهش در پروتئين اسپايک، حتي در افراد واکسينه‌شده يا بيماراني که در دوره نقاهت هستند، علائم بيماري را در فرد تشديد مي‌کنند يا سبب ابتلاي دوباره مي‌شوند. اين مکانيزم درواقع عملکرد سيستم ايمني را دور مي‌زند و ويروس‌ها را فراري مي‌دهد.

 

اين شرايط براي گروه‌هاي پرخطر، اعم از افراد مسن و کساني که سيستم ايمني ضعيفي دارند، خطرناک است. زيرسويه اميکرون BQ. 1. 1 اولين گونه مقاوم در برابر تمام درمان‌هاي آنتي‌بادي است که تاکنون توسط آژانس دارويي اروپا (EMA) و سازمان غذا و داروي ايالات متحده (FDA) تأييد شده است. طبق آخرين اطلاعات مرکز کنترل و پيشگيري از بيماري (CDC)، زيرسويه جديد اميکرون تقريباً 70درصد از موارد ابتلا به بيماري در ايالات متحده را تشکيل مي‌دهد. گفته مي‌شود که شدت بيماري ناشي از زيرسويه BQ. 1. 1، با ساير زيرسويه‌هاي اميکرون تفاوت چشمگيري ندارد؛ چرا که ميزان بيماران بستري و ميزان مرگ‌ومير در کشورهاي درگير، افزايش قابل توجهي نداشته است. علائمي نظير تب، ضعف عمومي، اسهال، تنگي نفس و از دست دادن حس بويايي يا چشايي نيز از سوي بيماران گزارش شده است. همچنين گفته مي‌شود وجه تمايز زيرسويه جديد اميکرون با زيرسويه‌هاي پيشين، بي‌اشتهايي و گرفتگي صداست.

 

د.ز جديد واکسن را بزنيد؛ ماسک هم همين‌طور

در حاليکه کرونا کمرنگ و تقريبا بي‌رنگ شده، به نظر مي‌رسد بهتر است براي حفظ سلامت، در کنار بيماري‌هاي واگير ديگر نظير آنفلوآنزا که در فصل سرما و آلودگي هوا شدت پيدا کرده‌اند، در مکان‌هاي پرجمعيت از ماسک استفاده کنيم و در کنار آن هم زماني که امکان تزريق دوزهاي جديد واکسن وجود دارد، اين تزريق‌ها را هم انجام داد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------