ابداع اولین آزمایش ادرار جهان برای تشخیص سرطان کبد



 آزمایش ادرار ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نخستین آزمایش ادرار جهان که یک فناوری و روش غیرتهاجمی برای تشخیص سرطان کبد است، توسط پژوهشگران اسکاتلندی ابداع شده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، امروزه تشخیص سرطان معمولا از طریق جراحی، اسکن فراصوت(سونوگرافی) یا آزمایش خون انجام می‌شود که همه این روش‌ها کم و بیش تهاجمی هستند و نیاز به مراجعه به بیمارستان یا انجام عمل جراحی دارند. اما این موضوع ممکن است به زودی تغییر کند.

 

بر اساس یک گزارش جدید، گروهی از پژوهشگران در موسسه پژوهش‌های سرطان بریتانیا در گلاسکوی اسکاتلند، زیست‌نشانگری را کشف کرده‌اند که می‌تواند تشخیص سرطان کبد را از روی آزمایش ادرار ممکن کند.

 

ابزارهایی برای تشخیص سرطان کبد

دکتر ساوریو تاردیتو، پژوهشگر ارشد موسسه پژوهش‌های سرطان بریتانیا می‌گوید: انتظار می‌رود تعداد افراد مبتلا به سرطان کبد افزایش یابد و ما به ابزارهای جدیدی برای یافتن و درمان زودتر این بیماری نیاز داریم.

 

وی افزود: ما از کشف این متابولیت جدید که قبلاً هرگز در پستانداران شناسایی نشده بود، هیجان زده هستیم،  چرا که مخصوص نوع خاصی از سرطان کبد و کاندیدای خوبی برای آزمایش‌های تشخیصی است و می‌تواند به راحتی در ادرار شناسایی شود و همچنین به طور بالقوه می‌تواند به عنوان یک نشانگر برای نظارت بر رشد تومورها در سرطان کبد مورد استفاده قرار گیرد.

 

تاردیتو همچنین می‌گوید که این گروه پژوهشی پژوهش‌های بیشتری را برای بررسی اینکه این متابولیت در سرطان کبد چقدر زود ظاهر می‌شود و همچنین برای شناسایی این که آزمایش ادرار چقدر زود می‌تواند این بیماری را به طور قابل اعتماد تشخیص دهد، برنامه‌ریزی کرده است.

 

حدود یک چهارم از بیماران مبتلا به سرطان کبد به نوعی از این بیماری مبتلا هستند که در آن رشد تومور نتیجه یک مولکول پروتئینی به نام بتا-کاتنین(beta-catenin) است. این آزمایش ادرار جدید، این مولکول خاص را شناسایی می‌کند که منجر به یک شاخص موثر سرطان کبد می‌شود.

 

پژوهشگران هنگام مطالعه متابولیتی به نام N۵-methylglutamine که در موش‌های مبتلا به نوع خاصی از تومور کبدی در سطوح بالایی ظاهر می‌شد، به این مولکول برخوردند.

 

اگرچه در حال حاضر هیچ آزمایش ادرار دیگری برای تشخیص سرطان کبد وجود ندارد، اما آزمایش‌های جایگزین امیدوارکننده زیادی در حال توسعه هستند.

 

آزمایش‌های جایگزین

در سال ۲۰۲۰، آزمایش خون جدیدی معرفی شد که از نمونه‌های ۴۰۰۰ نفر استفاده می‌کرد و می‌توانست بیش از ۵۰ نوع سرطان را گاهی اوقات حتی قبل از بروز علائم تشخیص دهد.

 

علاوه بر این، این آزمایش در تشخیص ۱۲ نوع از خطرناک‌ترین انواع سرطان، از جمله سرطان لوزالمعده(پانکراس) که معمولاً فقط در مراحل پایانی قابل تشخیص است، دقیق بود.

 

در همان سال یک گروه بین المللی از دانشمندان، آزمایش خونی را توسعه دادند که می‌تواند پنج مورد از رایج‌ترین انواع سرطان را چهار سال قبل از تشخیص علائم با روش‌های فعلی تشخیص دهد. این آزمایش در حال حاضر می‌تواند سرطان‌های معده، مری، روده بزرگ، ریه و کبد را شناسایی کند.

 

جالب‌تر اینکه در اوایل سال ۲۰۲۲، پژوهشگران لنزهای تماسی غیرتهاجمی را اختراع کردند که هم می‌توانست سرطان را تشخیص دهد و هم ممکن است روزی آن را درمان کند. این فناوری پیشگامانه تاکنون تنها روی سلول‌های آزمایشگاهی آزمایش شده است، اما به محض اثبات بی‌خطر بودن می‌تواند به آزمایش‌های انسانی نیز منتقل شود.

 

این لنزها با شناسایی محصولات جانبی سلولی در اشک‌ها به نام اگزوزوم عمل می‌کنند که گمان می‌رود نشان دهنده رشد تومور در جایی از بدن باشند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------