ابداع سریع ترین روش درمان زخم دیابتی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,درمان زخم دیابتی
محققان با استفاده از یک پروتئین طبیعی موفق به ساخت بانداژی ژله ای شدند. بهبود زخم دیابتی با این روش 33 درصد سریع تر صورت می گیرد و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، دست و پای بیماران مبتلا به دیابت به دلیل ضعف گردش خون و آسیب عصبی معمولا بی حس است و به همین دلیل اغلب متوجه زخم های پوستی به ویژه در ناحیه پا نمی شوند. به دلیل سرعت پایین بهبود و ترمیم زخم در این افراد، معمولا ناحیه جراحت دچار عفونت شدید شده و ممکن است منجر به قطع عضو بیمار شود.

محققان دانشگاه نورث وسترن ایلینوی آمریکا برای حل این مشکل یک راه حل ساده اندیشیده اند. آنها از یک پروتئین طبیعی به نام لامینین استفاده کرده اند که در پوست و بافت های دیگر بدن وجود دارد.

 

این پروتئین در ارتباط سلول ها با یکدیگر نقش دارد و آنها را تشویق به زایش، حرکت و اتصال به یکدیگر می کند. در جریان این مطالعات محققان بخش خاصی از این پروتئین را شناسایی کردند که نقش مهمی در ترمیم و درمان زخم دارد. این بخش از 12 آمینو اسید تشکیل شده است که سنگ بنای اصلی پروتئین هستند و A5G81 نامیده می شوند. به دلیل اینکه A5G81 بسیار کوچکتر و ساده تر از پروتئین لامینین است،‌ ساخت آن در آزمایشگاه با سهولت بیشتر و هزینه کمتری صورت می گیرد.

 

محققان این بخش از پروتئین را به بانداژ هیدورژلی آنتی اکسیدان که از قبل تولید شده بود اضافه کردند. این بانداژ در ابتدا به صورت مایع است و پس از اینکه روی پوست قرار می گیرد، بر اثر دمای بدن به ژلی سفت تبدیل می شود که دو مزیت دارد. اول اینکه تمام برجستگی ها و انحنای پوست را پوشش می دهد و قابل استفاده در تمام سطوح است. دوم اینکه ژل با ایجاد یک ساختار سه بعدی مانند داربست، رشد سلول ها و ترمیم زخم را ممکن می کند. در نهایت می توان بانداژ را پس از بهبود زخم، با یک محلول نمکی به راحتی شست.

 

مطالعات نشان می دهد بهبود زخم با این روش 33 درصد سریع تر صورت می گیرد و هیچ گونه عارضه جانبی ندارد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------