شیوه نوین «ژن درمانی» برای درمان بیماری مزمن کلیوی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ژن درمانی
دانشمندان دریافته اند ژن درمانی می تواند آسیب در سلول های کلیوی را برگرداند و شیوه درمانی احتمالی برای بیماری مزمن کلیوی باشد. 

به گزارش مهر، تحقیق نشان می دهد که AAV (نوعی ویروس عامل سرماخوردگی) می تواند موجب تحویل یک ماده ژنتیکی به سلول های اسیب دیده در کلیه ها شود.

 

به گفته محققان، دیابت، فشارخون بالا و سایر مشکلات موجب بروز بیماری کلیوی مزمن می شوند؛ در این حالت کلیه ها نمی توانند به خوبی مواد زائد و مایعات اضافی را از بدن دفع کنند.

 

«بنجامین هامفریز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه واشنگتن، در این باره می گوید: «بیماری مزمن کلیوی یک مشکل در حال گسترش است. متاسفانه در سال های اخیر داروهای موثرتری برای این مشکل یافت نشده است. از اینرو ما به سوی بررسی شیوه ژن درمانی رفتیم.»

 

در این مطالعه، تیم تحقیق ۶ ویروس AAV را در موش ها و ارگانوئیدهای کلیه انسانی بررسی کردند.

 

ویروس مصنوعی Anc۸۰که توسط محققان ایجاد شده در دستیابی به دو نوع سلول که در بیماری کلیوی مزمن نقش دارند موفق بود. این ویروس ها پروتئین هایی ترشح می کنند که به عضو چسبیده و آسیب به عضو را برمی گردانند.

 

نتایج نشان داد ماده ژنتیکی حمل شده از طریق Anc۸۰ به شکل موفقیت آمیزی به سلول های کلیوی هدف انتقال یافته و ویروس مشابه در شیوه های ژن درمانی برای درمان موش های مبتلا به زخم کلیه، استفاده شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------