نان مهمترین منبع دریافت نمک در بین ایرانی ها است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, نان
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: نتایج ارزیابی طرح «پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی کشور» نشان می دهد که نان مهمترین منبع دریافت نمک در بین ایرانی ها است. 

طرح پایش عوامل خطر تغذیه ای در مواد غذایی صنعتی و صنفی کشور یکی از برنامه های انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی است که به صورت مشترک با سازمان غذا و دارو در سال 95 آغاز شده و تا کنون در حال انجام است.

 

در این طرح تعدادی از عوامل خطر تغذیه ای شامل نمک در مواد غذایی صنعتی و سنتی کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است که نتایج این ارزیابی به سازمان غذا و دارو هم ارائه شده است.

 

براساس نتایج ارزیابی های انجام گرفته، تغییرات بسیار خوبی در دستورالعمل ها و ضوابط وزارت بهداشت در ارتباط با حد مجاز نمک در مواد غذایی انجام گرفته است.

 

دکتر هدایت حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، اظهار کرد: باتوجه به نوع رژیم غذایی ایرانی ها، بیشترین مقدار نمک دریافتی روزانه ما از طریق مصرف نان است؛ بعد از آن پنیر رتبه دوم و دوغ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

 

وی حدمجاز مصرف روزانه نمک را 5 گرم اعلام کرد و گفت: براساس استاندارد موجود مقدار نمک در نان باید یک درصد باشد که باتوجه به متوسط مصرف روزانه حدود 300 گرم، 3 گرم نمک مورد نیاز بدن از طریق نان تامین می شود.

 

حسینی مصرف متوسط روزانه نان در کشور را حدود 300 گرم برای هر فرد اعلام کرد و گفت: هرچند تفاوت هایی بین گروه های جمعیتی و سنی وجود دارد اما ایرانی ها به طور متوسط در روز حدود 300 گرم نان مصرف می کنند.

 

وی بیان داشت: ارزیابی های این طرح نشان داد که بسیاری از نان های موجود در کشور هم، دارای نمک بیش از مصوب سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد است.

 

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، به وجود نمک پنهان در مواد غذایی اشاره کرد و گفت: برخی از انواع نمک دریافتی ما از نوع نمک پنهان در غذاها است که ما آن احساس نمی کنیم، اما بدن ما آنها را دریافت می کند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------