گیرنده های بویایی به تشخیص مشکلات سلامتی کمک می کنند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
بر اساس نتایج یک بررسی جدید، گیرنده های بویایی در سراسر بدن یافت می شوند و می توانند به تشخیص و درمان بیماری ها از جمله سرطان کمک کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه 'روهر' در بوخوم آلمان بعد از بررسی بیش از 200 مطالعه متوجه شدند که گیرنده های بویایی - پروتیین هایی که به رایحه ها می چسبند تا به حس بویایی کمک کنند - کارهای زیادی در خارج از حفره بینی انجام می هند که هنوز کاملا مشخص نشده است.

 

در اصل تصور می شد که این گیرنده ها تنها در سلول های حسی عصبی بافت های حفره بینی وجود دارند، اما اکنون محققان گزارش می دهند که این گیرنده ها 'تقریبا در سراسر بدن انسان' وجود دارند و اساسا به نظر می رسد که از لحاظ عملکردی از آنچه قبلا تصور می شد، مهمترند.

 

به گفته محققان، علاوه بر اینکه این گیرنده ها نقش عمده ای در حس بویایی دارند، چند فرآیند ضروری فیزیولوژیکی و پاتوفیزیولوژی از جمله کشف مسیر، رشد سلولی، مرگ سلولی، تمایز و آپوپتوز، مهاجرت و ترشح نیز به عنوان هدف این گیرنده ها توصیف شده است.

 

محققان در این بررسی متوجه شدند که این گیرنده ها احتمالا در تنظیم عملکرد قلب، مرگ سلول های لوسمی، کاهش گسترش سلول های سرطانی کبد و افزایش بازسازی سلول های پوستی برای تسریع بهبود زخم نقش مهمی ایفا می کنند.

 

همچنین محققان پی بردند که این گیرنده ها بر پیشرفت بیماری ها از جمله در پروستات، روده بزرگ و دستگاه گوارش نیز تاثیر دارد.

 

با این حال محققان خاطر نشان کردند، اگرچه این گیرنده ها در پیشرفت بیماری و عملکرد اندام نقش مهمی ایفا می کنند، اما این رویه هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

 

آنها افزودند، برای مشخص شدن نقش این حسگرها به عنوان یک نشانگر زیستی احتمالی برای تشخیص بیماری ها به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

یافته های این مطالعه در نشریه Physiological Reviews منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------