گام بلند محققان برای درمان «ماکولا» با تولید نوعی قطره چشمی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ماکولا
.محققان دانشگاه بیرمنگام یک گام دیگر به تولید نوعی قطره‌ چشم نزدیک شده‌اند که می‌تواند روش‌های درمانی بیماری دژنراسیون وابسته به سن ماکولا (AMD) را دگرگون کند. 

به گزارش ایسنا به نقل از Investigative Ophthalmology & Visual Science، مشکل AMD عامل اصلی نابینایی در کشورهای توسعه یافته است. شیوع این بیماری با بالاتر رفتن سن، به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. تخمین زده می‌شود تا سال ۲۰۲۰، حدود ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان با این وضعیت مواجه شوند. تنها در انگلستان بیش از ۵۰۰ هزار نفر به شکل پیشرفته، یا به مرحله‌ آخر بیماری، مبتلا هستند.

 

AMD در حال حاضر با تزریق داروهایی به چشم درمان می‌شود که الزاماً باید توسط پزشک متخصص تجویز شود. داروهای مذکور از پیشرفت بیماری و حصول نابینایی جلوگیری می‌کنند.

 

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی "فلیسیتی دوکوگن"، موفق به توسعه‌ روشی جدید شده‌اند که می‌تواند داروهای تزریقی فعلی را در قالب قطره‌ چشم به بیمار ارائه کند. "دوکوگن" دکتر داروسازی است که در انستیتوی میکروبیولوژی و عفونت دانشگاه بیرمنگام تحقیقات خود را پیش می‌برد.

 

مطالعه‌ای که نتایج آن سال گذشته در مجله Investigative Ophthalmology & Visual Science  منتشر شد، حاکی از آن بود که این قطره‌ چشم در موش صحرایی، اثراتی مشابه با داروی تزریقی دارد.

 

در حال حاضر، پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام تحقیقات خود را یک گام فراتر برده و اثرات این داروی جدید را بر روی چشم خرگوش و خوک مورد مطالعه قرار داده‌اند. ساختار چشم در این دو جانور شباهت بیش‌تری با ساختار آن در انسان دارد.

 

نتایج این مطالعه‌ جدید که مانند پژوهش قبلی در IOVS منتشر شده، نشان می‌دهد که قطره‌ چشم می‌تواند مقدار موثر دارو را به شبکیه چشم پستانداران بزرگ‌تر وارد کند.

 

فناوری ساخت این قطره را باید در نوعی پپتید جست‌وجو کرد. این پپتید نفوذکننده به سلول، می‌تواند دارو را به شبکیه (پشت چشم) تحویل دهد. امتیاز پتنت‌های ثبت شده برای این شکل دارویی توسط دانشمندان، هم‌اکنون به شرکت آمریکایی MacRegen Inc تعلق دارد. در حال حاضر، گروهی از محققان دانشگاه بیرمنگام در حال همکاری با این شرکت جهت توسعه‌ طیف جدیدی از درمان برای AMD و سایر بیماری‌های چشم هستند.

 

پژوهشگران دانشگاه بیرمنگام و شرکت مک‌رژن هم‌اکنون در حال اعتبارسنجی نتایج مطالعات خود جهت تأیید اثربخشی این درمان هستند. کارآزمایی‌های بالینی (بر روی انسان) بلافاصله پس از تکمیل این فاز از مطالعه به انجام خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود این کارآزمایی‌ها از اوایل بهار سال ۲۰۱۹ شروع شوند.

 

دکتر "دوکوگن" در این مورد توضیح می‌دهد: «چندین سال است که تیم ما بر روی چالش دارورسانی به ناحیه‌ پشت چشم تمرکز دارد. ما از ابتدا متوجه شدیم که دارورسانی از طریق قطره‌ چشم، به این معنی است که خود بیماران می‌توانند درمان‌شان را مدیریت کنند. این رویکرد هزینه‌ کم‌تری دارد، از هدررفت وقت بیمار و نهادهای ارائه‌دهنده‌ خدمات بهداشتی جلوگیری می‌کند و عوارض احتمالی ناشی از تزریق را نیز کاهش می‌دهد.

 

ما هم‌اکنون نشان داده‌ایم که قطره‌ چشم روی چشم پستانداران بزرگ‌جثه اثربخشی دارد. ما از سرمایه‌گذاری تجاری و تخصصی که "مک‌رژن" در اختیارمان قرار داده استقبال کرده‌ایم تا بتوانیم برنامه‌ تحقیق و توسعه‌ نظام‌مندی را ارائه کنیم که منافع قطعی برای افراد مبتلا به AMD و دیگر بیماری‌های چشم به همراه داشته باشد.»

 

پروفسور "رابرت اسکات"، چشم‌پزشک و استاد افتخاری دانشگاه بیرمنگام، اظهار کرده است: «پپتیدهای نفوذ کننده به سلول، نسل بعدی درمان را برای افراد مبتلا به AMD به ارمغان خواهند آورد.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------