پاکسازی پلاک دهان بدون استفاده از دارو



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, پلاک دهان
گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا راهکار جدیدی را برای تشخیص و درمان پلاک ناشی از تجمع باکتری های خطرناک در دهان ابداع کردند که در آن از نانوذرات اکسید هافنیم استفاده می شود و نیازی به مصرف هیچ گونه دارو نیست. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، پلاک دهان با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست و دندانپزشکان با تجویز عوامل آشکارساز به صورت قرص یا خمیر امکان مشاهده این پلاک ها را برای بیماران فراهم می کند. اما در این شیوه نمی توان باکتری های خوب را از باکتری های مضر تشخیص داد.

 

اکنون محققان با بهره گیری از این راهکار جدید قادرند پلاک های حاصل از تجمع باکتری های بد را با استفاده از تصویربرداری اشعه X شناسایی کنند. برای این منظور محققان نوعی کاوشگر شیمیایی ساختند که با فناوری تصویربرداری اشعه X سازگار بوده و قادر است نوعی باکتری مضر موسوم به Streptococcus mutans را درون پلاک ها شناسایی کند. محققان با دستکاری ساختار شیمیایی این کاوشگر قادرند باکتری مذکور را هدف گرفته و نابود کنند.

 

این کاوشگر از نانوذرات اکسید هافنیم تشکیل شده است که یک ترکیب غیرسمی بوده و در حال حاضر به عنوان یک ماده درمانی در بدن انسان کاربرد دارد.

 

محققان در آزمایشات اولیه کارآیی این ماده را در تشخیص و نابودسازی باکتری های بدن دهان به اثبات رساندند.

 

فاطمه استاد حسینی یکی از محققان این پروژه است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Biomaterials منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------