تغییر رژیم غذایی، تولید مواد خوراکی را دشوار می کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, رژیم غذایی
تغییر رژیم غذایی و افزایش جمعیت و سطح درآمد در کشورهای مختلف، تولید و تامین مواد مورد نیاز برای سیر کردن انسان ها را به ویژه طی دهه های آتی دشوار خواهد کرد. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی مجمع جهانی اقتصاد، جمعیت جهان تا سال 2050 دو میلیارد نفر بیشتر از جمعیت امروز دنیا خواهد بود. همین امر باعث می شود افزایش تولید مواد غذایی برای تامین نیازهای جمعیت جهان به خودی خود دشوار باشد؛ اما این فقط بخش کوچکی از مشکل است.

 

رژیم غذایی در سطح جهان هم از جهت حجم و هم با توجه به ترکیب مواد تشکیل دهنده آن به ویژه در کشورهای در حال توسعه آفریقایی و آسیایی به سرعت در حال تغییر است.

 

بر اساس این گزارش اکنون یک فرد به طور متوسط روزانه سه هزار کالری مصرف می کند که سهم زیادی از این کالری را هرم غلات مانند گندم، ذرت و برنج تشکیل می دهند. اما میزان مصرف مواد غذایی هر فرد در تمام نقاط جهان به تدریج در حال افزایش است و برآورد می شود بین سال های 2015 تا 2030 در سطح جهان هر فرد روزانه 110 کالری بیشتر مصرف کند که بخش بیشتری از آن از پروتئین حیوانی تامین خواهد شد.

 

* گوشت به مثابه ماده اصلی مصرفی

افزایش ثروت و جمعیت جهان مهمترین عوامل مصرف بیشتر گوشت در کشورهای در حال توسعه است. تحلیل داده های آماری نشان می دهد در چین که بزرگترین بازار مصرف گوشت خوک در جهان به شمار می آید، مصرف گوشت طی سال های 2000 تا 2026 به دوبرابر برسد، همچنین آمار و ارقام در کشورهای جنوب صحرای آفریقا مشابه است.

 

در حالی که مصرف گوشت و فرآورده های ناشی از آن در بسیاری کشورهای پردرآمد هم اکنون نیز به اندازه کافی محبوب به شمار می آید، ماده غذایی است که تولید آن هزینه سنگینی به محیط زیست تحمیل می کند و تولید آن بیش از هر ماده پروتئینی دیگری به آب و زمین نیاز دارد؛ اما این واقعیت خطرناک باعث نشده مردم در سراسر جهان و به ویژه کشورهای در حال توسعه کمتر گوشت بخورند.

 

افزون بر این، هند نیز که یک سوم جمعیت آن گیاهخوار هستند، در حال تبدیل شدن به یکی از بازارهای اصلی نیازمند گوشت است.

 

آناستازیا آلیوا، رئیس مرکز تحقیقات مواد غذایی موسسه یورومانیتور می گوید: درآمد تحصیل شده فردی در این کشور از سال 2009 به بعد 95 درصد افزایش یافته است و مصرف گوشت در همین بازه زمانی 50 درصد بیشتر شده است.

 

دانشمندان در حال مطالعه راه های جدیدتری برای تامین مواد غذایی مورد نیاز جمعیت جهان از جمله مزارع عمودی، واپونیک (سامانه ای که فعالیت های کشاورزی را با پرورش هر گونه حیوان اعم از دام یا آبزی در محیط های محدود شده ترکیب کند)، گوشت های مصنوعی هستند تا به این نیاز روزافزون پاسخ دهند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------