سازمان غذا و دارو: برخی نانوایی های سنتی هنوز از جوهرقند استفاده می کنند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سازمان غذا و دارو
مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو گفت: برخی نانوایی های سنتی برای سفید کردن نان از بلانکیت یا جوهر قند (ماده مصرفی در صنعت قند) استفاده می کنند که افزودن آن به آرد و خمیر نان به دلیل اینکه به سلامت افراد آسیب می زند، غیرمجاز و تخلف است. 

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، بهرام دارایی روز دوشنبه اظهار داشت: 70 هزار نانوایی در سراسر کشور فعال هستند که به صورت سنتی نان تولید می کنند و تخلف استفاده از بلانکیت در برخی از آنها مشاهده و گزارش شده است.

 

وی با اشاره به نظارت بر روش های تولید نان از لحاظ بهداشتی افزود: برخی اوقات، در برخی نانوایی ها به دلیل نبود مخمرها یا هزینه بالای آن، برای پخت نان به روش های غیرمعمولی مانند اضافه کردن نمک و جوش شیرین متوسل می شوند.

 

مدیرکل آزمایشگاه های مرجع کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: با کمک ناظران سطح عرضه معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، نظارت های لازم در این زمینه اعمال و به صنف آرد و غلات هم هشدار داده شده است که در این زمینه مراقبت کنند.

 

دارایی افزود: استفاده از بلانکیت در نان‌های صنعتی مطرح نیست و روش های آنها برای تولید انواع نان مشخص و قابل قبول است؛ توصیه می شود مردم درمورد مواد غذایی که به نام سنتی عرضه می شود، دقت بیشتری داشته باشند.

 

بلانکیت یا جوهر قند اثرات نامطلوبی روی دستگاه گوارش و فعالیت آنتی آکسیدان ها به عنوان سیستم دفاعی بدن دارد. این ماده، اثر سمی روی بدن دارد و هرچند جوهر قند شکل ظاهری نان را بهتر می کند اما آسیب آن به سلامت بدن، سنگین تر است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------