تولید بافت غدد بزاقی با استفاده از سلول های بنیادی جنینی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,غدد بزاقی
محققان دانشگاه شوا در ژاپن برای اولین بار توانستند با استفاده از سلول بنیادی جنینی بافت سه بعدی غدد بزاقی را بسازند که پس از ایمپلنت در بدن موش ها قادر است بزاق طبیعی تولید کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، غدد بزاقی که وظیفه هضم نشاسته و تسهیل بلع را بر عهده دارند در اثر ابتلا به نوعی بیماری خودایمنی موسوم به سندرم شوگرن و انجام رادیوتراپی برای درمان سرطان، دچار آسیب می شوند.

 

محققان دو فاکتور ژن موسوم به Sox9 و Fox1 و همچنین دو محرک شیمیایی موسوم به FGF7 و FGF10 را شناسایی کردند که امکان تبدیل سلول های بنیادی جنینی به غدد بزاقی را فراهم می کنند.

 

در این فرآیند، محققان ابتدا با استفاده از ترکیبات شیمیایی توانستند سلول های بنیادی جنینی را با استفاده از نوعی سلول های دهانی به نام oral ectoderm به دست آورند. پس از آن از وایرال وکتورها که ابزارهایی برای انتقال مواد ژنتیکی به سلول ها هستند، به منظور جمع آوری Sox9 و Foxc1 بهره گرفتند. در مرحله پایانی دو ترکیب شیمیایی مذکور را به این ترکیب اضافه کردند تا سلول ها را برای تشکیل بافتی مشابه بافت غدد بزاقی در حال رشد جنین تحریک کنند.

 

محققان بافت به دست آمده را در بدن موش های فاقد غدد بزاقی ایمپلنت کردند و عملکرد این بافت ها را با خوراندن اسید سیتریک به موش ها بررسی کردند. در این آزمایش بافت جدید به خوبی با اعصاب بدن موش پیوند برقرار کرده و ماده ای را ترشح کرد که شباهت بسیار زیادی به بزاق واقعی دارد.

 

در حال حاضر محققان در تلاشند تا با تحریک سلول های پوست و مو بافت های دیگر بدن را نیز شبیه سازی کنند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------