تولید سلول بنیادی که پیوند اعضا را ساده می کند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سلول بنیادی
محققان برای اولین بار موفق به تولید سلول های بنیادی با قابلیت کاربرد جهانی و عمومی شده اند که می توان از آنها برای پیوند زدن تمامی ارگان های بدن هر بیماری بدون نگرانی از مقاومت سیستم ایمنی بهره گرفت. 

به گزارش  فارس به نقل از نیواطلس، محققان برای اولین بار موفق به تولید سلول های بنیادی با قابلیت کاربرد جهانی و عمومی شده اند که می توان از آنها برای پیوند زدن تمامی ارگان های بدن هر بیماری بدون نگرانی از مقاومت سیستم ایمنی بهره گرفت.

 

این دستاورد بی سابقه در دنیای پزشکی از طریق استفاده از فناوری دستکاری ژنتیکی CRISPR حاصل شده است.

 

CRISPR تولید سلول های بنیادی را ممکن کرده که می توانند موجب رشد انواع سلول های آسیب دیده به بدن شوند و لذا در پیوند با تمامی اجزای بدن قابل استفاده هستند. این نوع سلول های بنیادی قدرتمند به Pluripotent شهرت دارند و از یک دهه قبل شناسایی شده اند.

 

فناوری تولید سلول های بنیادی جهان شمول با دشواری های مهمی روبرو بوده که از جمله آنها می توان به ضرورت کیفیت کنترل و نیز کسب اطمینان از توان بازتولید دیگر سلول ها با استفاده از آنها اشاره کرد. دانشمندان هنوز دقیقا نمی دانند که چگونه برخی سلول ها توان تولید مثل انواع گسترده ای از سلول های بنیادی را با کاربردهای مختلف پیدا می کنند و برخی دیگر چنین قابلیتی را ندارند.

 

از همین رو دستیابی به این موفقیت فرایندی زمان بر و بسیار طولانی بوده و برای انجام این کار مطالعات گسترده ای بر روی سیستم ایمنی دهها بیمار صورت گرفته است.

 

 دانشمندان در روش ابداعی خود با کاربرد فناوری دستکاری ژنتیکی CRISPR دو ژن خاص را که برای تولید برخی انواع پروتئین به کار می روند از کار انداخته اند. آنها بدین منظور از ژنی موسوم به CD47 هم کمک گرفته اند. همین امر موجب سازگاری سیستم ایمنی بدن با سلول های بنیادی جدیدا تولید شده گردیده است. این روش بعد از آزمایش موفق بر روی حیوانات باید برروی انسان ها نیز آزمایش شود تا کارآیی آن اثبات گردد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------