شناسایی سریع و ارزان سلول‌های سرطانی خون ممکن شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سلول‌های سرطانی
گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا و دانشگاه کوئینزلند استرالیا موفق به تولید یک ابزار کوچک و ساده شده‌اند که با سرعتی بالا و هزینه اندک سلول‌های سرطانی موجود در نمونه‌های خون را تشخیص می‌دهد. 

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز آمریکا و دانشگاه کوئینزلند استرالیا موفق به تولید یک ابزار کوچک و ساده شده اند که با سرعتی بالا و هزینه اندک سلول‌های سرطانی موجود در نمونه‌های خون را تشخیص می‌دهد.

 

این وسیله به شکل یک مکعب مستطیل کوچک است که در آن میله هایی کوچک و یک مایع خاص در جریان است.

 

تا به امروز روش های مختلفی برای شناسایی سلول های سرطانی خون ابداع شده که از جمله آنها می توان به بررسی ساختارهای دی ان ای هم اشاره کرد. اما این روش ها یا گران بوده یا دقت کافی ندارند.

 

معمولا یک نمونه خون موجود در یک لوله نمونه گیری 7.5 میلیمتری، در صورت بیمار بودن فرد حاوی ده سلول سرطانی و 35 تا 40 میلیارد سلول خونی است. لذا فناوری جدید برای شناسایی این تعداد سلول کم از فناوری ریزسیال شناسی برای جدا کردن سلول های سرطانی از سلول های عادی در نمونه خون بهره می گیرد.  

 

علم ریزسیال شناسی با رفتار، کنترل دقیق و نگهداری سیالاتی حاوی سلول کار دارد که به لحاظ هندسی به مقیاس کوچکی، معمولاً زیر میلی‌متر، محدود شده‌اند. میکروفلوئیدیک یک موضوع چند رشته‌ای است رشته‌هایی مانند مهندسی، فیزیک، شیمی، بیوشیمی، فناوری نانو، و بیوتکنولوژی با هدف طراحی سامانه‌های گوناگون با یکدیگر همکاری دارند. میکروفلوئیدیک در ابتدای سال ۱۹۸۰ پدید آمد و در توسعه چاپگرهای جوهرافشان، تراشه‌های DNA، فناوری آزمایشگاه روی تراشه (lab-on-chip)، و فناوریهای‌های ریزگرمایی استفاده شد.

 

دستگاه جدید ریزسیال شناسی با فیلترکردن دقیق سلول ها بر مبنای ابعاد آنها می تواند سلول های سرطانی را از سلول های عادی جدا کند تا مشخص شود آیا یک فرد به این بیماری مبتلا هست یا خیر. استفاده از این روش دقت بیشتری در مقایسه با دیگر روش ها دارد و با استفاده از آن می توان سلول های سرطانی را از طریق یکی از میله های کوچک طراحی شده بدین منظور دریافت و جمع آوری کرد.

 

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سلول‌های سرطانی

دقت این روش در آزمایش های انجام شده تا به امروز در حدود 93 درصد بوده و دستگاه یادشده سلول های سرطانی را در یک نمونه خون 5 میلی لیتری شناسایی و دریافت می کند، حتی اگر در این نمونه خون تنها 10 سولل سرطانی وحود داشته باشد.محققان در تلاش هستند دقت این روش را باز هم افزایش دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------