قیمت داروهای زیان ده سال آینده افزایش می یابد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,قیمت دارو
رئیس سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت داروها در سال آینده گفت: تمام داروها بررسی می شوند و بر اساس نتایج بررسی ها، قیمت داروهایی که تولید آنها زیان ده است، افزایش خواهد یافت. 

مهدی پیرصالحی روز یکشنبه در گفت و گو با  ایرنا با اشاره به فعالیت مجدد کمیسیون قیمت گذاری دارو در سازمان غذا و دارو افزود: افزایش قیمت را به صورت عمومی اعلام نمی کنیم که به طور مثال بگوییم سال آینده 10 تا 30 درصد افزایش قیمت دارو خواهیم داشت بلکه همه داروها بررسی می شوند و بر آن اساس داروها قیمت گذاری می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: هر دارویی که زیان ده باشد از حاشیه زیان، خارج می شود حالا ممکن است این افزایش قیمت برای یک دارو 10 درصد و برای داروی دیگر 20 درصد باشد. اما عددی که به طور متوسط برای افزایش قیمت دارو در انتها درمی آید، حتما زیر عدد تورم کشور خواهد بود.

 

* موجودی دارو زیر دو ماه با فوریت خاص تامین می شود

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در بحث ذخیره استراتژیک دارو، برخلاف بقیه اقلام چیزی به اسم ذخیره استراتژیک که انباری داشته باشیم و دارو در آن ذخیره کنیم، نداریم چون دارو دارای تاریخ مصرف است.

 

پیرصالحی افزود: داروها باید در زمان خود مصرف شوند اما زنجیره تامین داریم که آن را مدیریت می کنیم به آن معنا که موجودی دارو در کارخانه ها و انبار پخش مدیریت می شود.

 

وی اظهار داشت: مدیریت این داروها را به داروهای دارای بیش از چهار ماه موجودی، داروهای بین دو تا چهار ماه موجودی و داروهای دارای زیر دو ماه موجودی تقسیم بندی کردیم. داروهایی که زیر دو ماه است، با فوریت خاص در حال تامین هستند و خوشبختانه مشکلی در این زمینه نداریم.

 

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که چند قلم دارو با موجودی زیر دو ماه داریم، گفت: تعداد آنها متفاوت است، بسیاری از این داروها تامین شده زیرا سیستم مدیریت تامین، پویا و زنده است و به طور هفتگی بررسی می شود.

 

پیرصالحی تصریح کرد: موجودی هر دارویی که به زیر دو ماه برسد، سیستم هشدار می دهد و تامین آن از شرکت واردکننده یا شرکت تولید کننده، پیگیری می شود. میزان موجودی داروها، کنترل شده است و ما خیلی نگران ذخیره استراتژیک دارویی کشور نیستم.

 

وی خاطرنشان کرد: برای سال آینده نگرانی عمده ای نداریم، ممکن است اقلامی مانند 21 قلم دارویی که در حال حاضر دچار کمبود شده اند، باز هم دچار کمبود شوند و کمبود برطرف شود اما نگران اینکه به طور ناگهانی دچار کمبودهای شدید شویم و تعداد زیادی دارو کمبود داشته باشیم، نیستیم. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------