نیمی از مبتلایان سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, سرطان
یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: میانگین سن تشخیص سرطان کلیه 64 سال است و نیمی از بیماران مبتلا به سرطان کلیه بیش از 65 سال سن دارند که انجام عمل جراحی را پر خطرتر می سازد. 

احمد کازرونی روز دوشنبه در گفت و گو با  ایرنا افزود: افرادی که سرطان کلیه در آنها زود تشخیص داده شده، نامزدهای خوبی برای برداشتن تومور هستند، از سوی دیگر، اگر فردی به بیماری قلبی یا ریوی مبتلا باشد، انجام عمل جراحی ممکن است بسیار خطرناک باشد.

 

وی اظهار داشت: پزشک با توجه به ویژگی های تومور مانند اینکه با چه سرعتی در حال رشد است و سابقه سلامت فرد، ارزیابی خطرات در برابر فواید انجام عمل جراحی را انجام خواهد داد.

 

کازرونی با بیان اینکه کلیه ها نیز مانند دیگر بخش های بدن انسان می توانند درگیر سرطان شوند و شایع ترین نوع آن سرطان سلول کلیوی است، ادامه داد: علاوه بر جنبه ارثی بودن، سیگار کشیدن نیز یکی از دلایل شایع ابتلا به سرطان کلیه بوده و ترک مصرف سیگار تنها روش برای کاهش احتمال مواجهه با این شرایط است.

 

این پزشک، از دیگر عوامل خطرآفرین ابتلا به سرطان کلیه را اضافه وزن، فشار خون بالا و استفاده بیش از حد و بلند مدت از داروهای ضد درد بیان کرد.

 

کازرونی در مورد علایم ابتلا به سرطان کلیه گفت: از آنجایی که کلیه ها در قسمتی بسیار عمیق از بدن قرار گرفته اند، بیماران مبتلا به سرطان کلیه در مراحل اولیه بیماری با علائم بسیار کم یا بدون علامت مواجه می شوند و بیمار به ندرت یک تومور را به عنوان نشانه ای از سرطان کلیه احساس خواهد کرد، اگر این اتفاق رخ دهد، تومور ممکن است در مرحله ای پیشرفته از بیماری قرار داشته باشد.

 

وی افزود: این نوع سرطان همواره در مراحل پایانی شناسایی نمی شود، افراد ممکن است آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا ام آر آی را به دلایلی کاملا غیر مرتبط انجام دهند که در آنها تومور نیز مشاهده می شود، حداقل دو سوم از این بیماران اغلب زمانی متوجه سرطان می شوند که تومور بسیار کوچک است زیرا هرچه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان آن نیز می تواند با نتایج بهتری همراه باشد.

 

این فوق تخصص کلیه و مجاری ادرار، احساس درد پهلو را نیز از علایم ابتلا به سرطان کلیه دانست و اظهار داشت: احساس درد پایدار در پهلو که از بین نمی رود باید زنگ هشدار را به صدا درآورده و برای بررسی دقیق تر به پزشک مراجعه شود.

 

کازرونی افزود: مشاهده خون در ادرار نیز نشانه قطعی ابتلا به سرطان کلیه نیست، اما باید زنگ هشدار باشد، زیرا ممکن است این شرایط از مشکلات رایج مانند یک عفونت دستگاه ادراری ناشی شده یا تنها مصرف برخی مواد غذایی مانند چغندر موجب تغییر رنگ ادرار شده باشد، با این وجود، اگر خون در ادرار به واسطه سرطان کلیه شکل گرفته باشد، احتمالا بیماری در مرحله پیشرفته قرار دارد.

 

وی، خستگی، بی اشتهایی و کاهش وزن را نشانه های دیگر سرطان کلیه دانست که در مراحل پیشرفته تر ظاهر می شوند و ادامه داد: استرس نیز ممکن است خطر ابتلا به این سرطان را تشدید کند.

 

وی تصریح کرد: اگر سرطان کلیه زود تشخیص داده شده باشد، احتمال درمان و بهبودی نیز بیشتر است، اما اگر سرطان پیشرفته باشد احتمال درمان کامل آن بسیار کم می شود.

 

کازرونی تاکید کرد: افراد از سن 65 سال به بعد حتما آزمایش سرطان کلیه را به صورت دوره ای انجام دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------