افزودنی های مجاز خوراکی موجب تضعیف بدن در مقابل آنفلوانزا می شوند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آنفلوانزا
طبق نتایج یک مطالعه جدید، افزودنی های مجاز خوراکی متداول احتمالا واکنش ایمنی بدن در مقابله با بیماری آنفلوانزا را متوقف می نماید. 

به گزارش مهر، ماده افزودنی خوراکی tBHQ (tert-butylhydroquinone) در بسیاری از محصولات نظیر گوشت‌های یخ زده، کلوچه‌ها و غذاهای سرخ شده یافت می‌شود. این ماده افزودنی موجب توقف واکنش ایمنی بدن در مقابله با آنفلوانزا می‌شود. علاوه بر افزایش شدت علائم آنفلوانزا، این مطالعه اثبات می‌کند که قرارگیری در معرض tBHQ می‌تواند موجب کاهش تأثیر واکسن آنفلوانزا هم شود.

 

سالانه ۲۹۰ هزار تا ۶۵۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آنفلوانزا می‌میرند.

 

«رابرت فریبورن»، سرپرست تیم تقحیق، در این باره می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد موش‌های دارای رژیم غذایی حاوی tBHQ در واکنش به عفونت آنفلوانزا سیستم ایمنی ضعیفی داشتند. ما در موش‌های آزمایشگاهی مشاهده کردیم که tBHQ موجب توقف عملکرد دو نوع سلول T، سلول‌های T قاتل و کمک یار، شدند. در نهایت این مسئله منجر به علائم شدیدتر در طول عفونت آنفلوانزا شد.»

 

زمانیکه انسان مبتلا به ویروس آنفلوانزا می‌شود، سلول‌های T کمک یار به سایر بخشهای سیستم ایمنی هدایت شده و به هماهنگی یک واکنش مناسب کمک می‌کنند، درحالیکه سلول‌های T قاتل، سلول‌های آلوده شده به ویروس را شکار کرده و از بدن پاک می‌نمایند.

 

در این آزمایشات محققان دریافتند موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی tBHQ در فعال سازی سلول‌های T قاتل و سلول‌های T کمک یار بسیار کُندتر بودند که نتیجه آن، پاکسازی کُندتر ویروس از بدن است.

 

فریبورن در ادامه می‌افزاید: «درحال حاضر فرضیه من این است که tBHQ با تنظیم برخی پروتئین‌های که در توقف سیستم ایمنی نقش دارند، موجب بروز این تأثیرات می‌شوند. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------