بافت‌های تولیدی توسط چاپگرهای زیستی طبیعی‌تر می‌شوند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,چاپگرهای زیستی
محققان با استفاده از امواج فراصوتی موفق به توسعه شیوه‌ای شدند که ویژگی‌ بافت‌های بیولوژیکی تولید‌شده توسط چاپگر زیستی را تا حدامکان شبیه بافت طبیعی می‌کند. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، به تازگی خبرهای مختلفی از سراسر جهان مبنی بر ترکیب سلول های زنده با ژل‌های پلیمیری برای استفاده در چاپگرهای زیستی و توسعه بافت‌های بیولوژیکی به گوش می‌رسد. مهمترین کاربرد فناوری چاپگرهای زیستی تولید بافت‌هایی شبیه بافت طبیعی برای پیوند اعضا و آزمایش داروهای گوناگون است.

 

در بافت‌های بیولوژیکی طبیعی، سلول‌ها در جهات و ردیف‌های مجزایی قرار می‌گیرند ولی تابحال این ویژگی در بافت‌های زیستی چاپ‌شده و مصنوعی دیده نشده است.

 

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از روشی به نام UAB موفق شده‌اند این ویژگی را در بافت‌های زیستی مصنوعی بوجود آورند. این سیستم جدید حاوی یک محفظه است که در آن چاپگر زیستی لایه‌های مواد حاوی سلول‌های زنده را روی هم قرار می‌دهد. سپس امواج فراصوتی از یک سمت محفظه به داخل هدایت می‌شود و پس از برخورد به دیوار محفظه، در همان جهت منعکس می‌شود. این فرآیند منجر به تولید موج های فراصوتی اصطلاحا ایستاده می‌شود.

 

این موج‌ها باعث می‌شوند سلول‌های بافتی چاپ‌شده دقیقا مشابه سلول‌های بافت طبیعی در امتداد موج و در یک ردیف قرار بگیرند و مشابه بافت طبیعی باشند. با تغییر فرکانس و دامنه موج می‌توان طرز چینش سلول‌ها را تغییر داد و به آرایش مورد نظر رسید. از طرفی خصوصیات موج فراصوت باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به مرگ سلول ها نشود.

 

این فناوری امکان تولید بافت‌های زیستی مصنوعی را با حداکثر شباهت به بافت طبیعی در اختیار قرار می‌دهد.

 

نتایج این مطالعه در نشریه Biofabrication منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------