اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

نقش سلول‌های ایمنی در ایجاد پوسیدگی دندان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, پوسیدگی دندان
محققان دانشگاه تورنتو واقع در کانادا دریافتند فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان‌ها شود. 

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس، معمولا باکتری‌ها به عنوان عامل اصلی پوسیدگی دندان شناخته می‌شوند. این موجودات به شکل پلاک روی دندان‌ها تجمع کرده و ضایعات و اسیدهایی را تولید می‌کنند که موجب حل شدن مینا، دنتین و حتی مواد رنگی مورد استفاده برای پرکردن دندان‌ها می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که موضوع پیچیده‌تر از این است. به گفته محققان سلول‌های ایمنی دهان که با عنوان نوتروفیل شناخته می‌شوند، در واکنش به باکتری‌ها وارد عمل می‌شوند، اما در جریان این مبارزه دقت کافی ندارند و موجب آسیب دیدن دندان‌ها می‌شوند.

 

نوتروفیل‌ها به تنهایی نمی‌توانند آسیبی به دندان‌ها وارد کنند، اما زمانی که اسید حاصل از باکتری‌ها موجب خروج نمک از بافت دندان می‌شود، آنزیم‌های آزاد شده توسط نوتروفیل‌ها موجب تخریب سایر ترکیبات دندان می‌شود. این فرآیند تنها در چند ساعت موجب آسیب دیدن دندان‌ها می‌شود. محققان دریافتند این فرآیند بر مواد رنگی پرکننده دندان‌ها نیز اثرگذار است و موجب تخریب آن مواد در طول پنج تا هفت سال می‌شود.

 

نتایج این تحقیقات زمینه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید و استانداردهای مناسب برای آزمایش و بهبود مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان‌ها فراهم می‌کند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Acta Biomateralia منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------