اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بیماری‌هایی که از طریق سونوگرافی در جنین قابل شناسایی است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
دبیر سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران با اشاره با بهترین زمان غربالگری زنان باردار، گفت: درصد تشخیص میزان ناهنجاری‌های جنین هنوز صددرصد نشده، ولی به طور کلی برخی از مشکلات اسکلتی _ عضلانی، عصبی، مغزی، قلبی امروزه در جنین، از طریق سونوگرافی قابل شناسایی است. 

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی صانعی طاهری در آستانه برگزاری سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران اظهار داشت: این کنگره سوم تا ششم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود و جدیدترین دستاوردهای علمی در آن مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع سونوگرافی حاملگی و تشخیص ناهنجاری‌های جنین از جمله مباحث اصلی در این کنگره است که مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت، افزود: با پیشرفت دستگاه‌های سونوگرافی و متبحر شدن پزشکان در حوزه تصویربرداری در سراسر دنیا، میزان تشخیص ناهنجاری‌های جنین قبل از تولد به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

 

دبیر سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران ادامه داد: هرچند که افزایش تشخیص ناهنجاری‌های جنین قبل از تولد را شاهد بوده‌ایم، ولی هنوز این تشخیص‌ها به ۱۰۰ درصد نرسیده و برخی از ناهنجاری‌ها قابل تشخیص نیست که بیماری‌های متابولیک و آنزیمال از جمله این بیماری‌ها و ناهنجاری‌ها به شمار می‌روند.

 

صانعی طاهری گفت: طی هفته‌های مختلف بارداری، شناسایی نقایص مادرزادی جنین قابل انجام است که به طور مثال در مواردی کلاب فوت یا پاچنبری به دلیل کم بودن مایع آمنیوتیک در اواخر ماه‌های بارداری ایجاد می‌شود. بنابراین در ماه‌های اول نرمال گزارش می‌شود. همچنین تشخیص ناهنجاری مادرزادی دیافراگم ۲۵ درصد بعد از هفته بیست و چهارم خود را نشان می‌دهد.

 

وی در مورد انجام سونوگرافی‌های ضروری جهت شناسایی نقایص مادرزادی جنین گفت: غربالگری نخست جنین در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود و سونوگرافی و غربالگری دوم هفته ۱۸ تا ۲۰ و برخی از نقایص در سه ماهه سوم در  بارداری قابل شناسایی است.

 

مدیر گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: ناهنجاری‌های ستون فقرات در جنین در سه ماهه اول قضاوت در مورد آن سخت بوده و در سه ماهه دوم شناسایی و در برخی از افراد در سه ماهه سوم قابل تشخیص قطعی است. بیماری‌های قلبی جنین نیز هفته ۱۶ تا ۱۸ قابل بررسی بوده و بنابراین انجام غربالگری در هفته‌های مختلف بنابر تشخیص پزشک ضرورت دارد.

 

بنابر اعلام روابط عمومی برگزاری این کنگره، وی گفت: درصد تشخیص میزان ناهنجاری‌ها هنوز صددرصد نشده، ولی به طور کلی برخی از مشکلات اسکلتی _ عضلانی، عصبی، مغزی، قلبی امروزه در جنین قابل شناسایی از طریق سونوگرافی است. البته در برخی از موارد شناسایی این بیماری‌ها بسیار سخت و پیچیده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------