اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

بررسی پیشرفت ام اس با اسکنرهای پرتوان



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ام اس
محققان با استفاده از اسکنرهای پرتوان MRI به بررسی وضعیت افراد مبتلا به ام اس پرداختند و توانستند ارتباط مستقیمی بین حجم کلی ضایعات قشری مغز و ناتوانی عصبی شناسایی کنند. با استفاده از این فناوری می‌توان پیشرفت بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.  

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری مدیکال ساینس، بر اساس این تحقیقات توسعه ضایعات در ماده خاکستری قشر مغز می‌تواند به عنوان عاملی برای پیش‌بینی ناتوانی عصبی در افراد مبتلا به ام اس مورد استفاده قرار گیرد.

 

محققان برای ارزیابی وضعیت 33 داوطلب مبتلا به ام اس از یک دستگاه اسکنر 7-Tesla MRI استفاده کردند. شدت میدان مغناطیسی این اسکنر بیش از دو برابر اسکنرهای عادی موجود در بازار است. این دستگاه نسبت به ضایعات قشری، حساسیت بالاتری دارد و نمونه مورد استفاده توسط محققان تعداد زیادی از آسیب‌ها و ضایعاتی را که در مطالعات پیشین از چشم محققان پنهان مانده بود، تشخیص داد. در واقع محققان با استفاده از این دستگاه توانستند ضایعات جدیدی را که در قشر مغز 25 داوطلب مبتلا به ام اس ایجاد شده بود، شناسایی کنند.

 

بر اساس این تحقیقات تعداد ضایعاتی که در بخش قشری مغز ایجاد شده است، دو برابر تعداد ضایعاتی است که در ماده سفید مغز شکل گرفته‌اند. علاوه بر این میزان کل ضایعات قشری، شاخصی از میزان ناتوانی عصبی محسوب می‌شود.

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. در بیماری ام اس، سیستم ایمنی به میلین حمله می‌کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول‌های عصبی گفته می‌شود. میلین آسیب دیده سبب بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می‌شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. زمانی که پوشش میلین یا بافت‌های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می‌شود که عوارض مختلفی دارد.

 

ام اس پیشرونده مقدماتی، نوع عودکننده – فروکش کننده، ام اس پیشرونده ثانویه و نوع پیشرونده عودکننده اشکال مختلف این بیماری هستند و در حال حاضر حدود 2.5 میلیون نفر در سراسر جهان به ام اس مبتلا هستند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Radiology منتشر شده است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------