بیمه‌سلامت تبدیل به چاه‌ویل شده‌است!



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بیمه‌سلامت

 

کافی است در صفحات وب کلمه چاه ویل را جست‌وجو کنید، قطعاً به مصاحبه و مقالات و گزارش‌های متعددی خواهید رسید که همگی به ایرادات طرح تحول سلامت و مشکلات مالی که در آینده در پی خواهد داشت تاکید کرده‌اند.

 

بارها تمامی دلسوزان و بزرگان نظام سلامت و کارشناسان اقتصادی مشکلات طرح تحول را به دولت و وزارت بهداشت تذکر داده بودند اما همه آنها با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی مسئولان وزارت بهداشت و از طرفی پافشاری بر ادامه این مسیر روبه‌رو شده بودند. مهر نوشت؛ پزشکیان نایب رئیس مجلس به عنوان کسی که حامی دولت بود بارها با عنوان این مطلب که طرح تحول سلامت قانونی نیست، گفته بود: بارها گفته‌ام و اعلام کرده‌ام که اجرای این طرح، غیرقانونی است.

 

دولت در طرح تحول نظام سلامت ورشکست شده است. گرفتار شدن دولت در این طرح از حرکت‌های خلاف قانون و عدم برنامه‌ریزی دقیق ناشی شد. البته نظر قاضی زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت همیشه درباره منتقدان به یک شیوه ختم می‌شد. وی منتقدان را مخالف تزریق بودجه در نظام سلامت می‌دانست و آنها را متهم به سیاسی‌کاری می‌کرد. در انتها این بودجه چندین برابر شد اما به دلیل سیاست‌های غلط هرگز در مسیر درست قرار نگرفت. همانطور که وی در سال ۹۴ و در اجلاس مدیران سازمان بیمه سلامت عنوان کرد: مقصر این وضعیت کسانی بودند که در سال‌های گذشته هر زمان افرادی درخواست افزایش بودجه‌های سلامت را می‌کردند، می‌گفتند، نظام سلامت چاه‌ویل است و هر چقدر پول در آن بریزیم باز هدر می‌رود.

 

حالا بعد از رفتن قاضی‌زاده و روی کار آمدن نمکی، وزارت بهداشت روی خوشی به منتقدان نشان داده است و بسیاری از صحبت‌ها و انتقادات آنها را پذیرفته و حتی خود وزیر و مسئولان وزارتخانه نیز به این مشکلات اعتراف کرده‌اند، تا آنجا که سعید نمکی وزیر بهداشت در سخنرانی خود در کنفرانس ملی بیمه سلامت با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت به‌درستی اجرا نشده، گفت: در سال‌هایی که در سازمان برنامه و بودجه بودم، دغدغه طرح تحول و بیمه سلامت را داشتم. امروز بیمه سلامت تبدیل به چاه ویلی شده که هر قدر پول در آن می‌ریزیم پر نمی‌شود.

 

نمکی با تاکید بر اینکه در یک مقطعی بودجه بیمه سلامت صددرصد افزایش یافت، افزود: اما باز هم دولت مجبور شد ۸ هزار میلیارد تومان اوراق به فروش برساند و این موضوع نشان می‌دهد چاه ویل بیمه سلامت ناشی از درست اجرا نشدن طرح تحول سلامت است و در این راستا طرح‌هایی مانند پرونده الکترونیک، نظام ارجاع، پزشک خانواده و راهنمای بالینی را به‌درستی اجرا نکردیم به همین دلیل امروز به این مشکلات دچار شده‌ایم.

 

وی به عدم نظارت بر اجرای طرح تحول نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۹۴، ۹۰ میلیارد تومان صرف نوشتن نسخه هورمونی شد که در بدن‌سازی اجرا می‌شود کجای دنیا چنین رقمی، توسط بیمه‌ها پرداخت می‌شود؟ ضعف نظارت در نظام سلامت باعث شده هر طبیبی به خود اجازه دهد هر تجویزی را داشته باشد. نمکی با اشاره به اینکه با این شرایط بیمه سلامت پایان تلخ ورشکستگی را تجربه خواهد کرد، افزود: برای اینکه به چنین سرنوشتی دچار نشویم باید به سمت رویکرد علمی و اقتصادی تغییر مسیر دهیم.

 

 آرمان 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------