استفاده از بانداژ جدید برای رفع مقاومت آنتی بیوتیک



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بانداژ جدید
محققان پانسمان جدیدی ساختند که با استفاده از میدان الکتریکی، مانع تجمع باکتری‌ها در کل بیوفیلم و شکستن بیوفیلم‌های موجود در زخم می‌شود.

این پانسمان بی‌سیم قادر است با استفاده از واکنش‌های الکتروشیمیایی که در زمان برخورد با مایعات بدن در محل زخم آغاز می‌شوند، یک ولت جریان الکتریکی تولید کند. این میدان الکتریکی ضرری برای بیمار ندارد اما برای شکستن بیوفیلم‌های باکتری‌ها کافی است و مانع تشکیل مجدد بیوفیلم می‌شود. 

 

بیوفیلم میکروبی ساختاری از جامعه میکروب ها می باشد که به صورت متصل به سطوح زنده یا غیر زنده یافت می شوند.

 

پیش از این نیز محققان دریافتند تحریک الکتریکی محل زخم موجب تسریع روند بهبود آن می‌شود و جریان الکتریکی دارای خاصیت آنتی باکتریال است. اکنون محققان دریافتند مهمترین ویژگی این تکنیک ناتوانی باکتری‌ها در برابر آن است که موضوع مقاومت باکتریایی را منتفی می‌کند.

 

به گزارش انستیتوی ملی سلامت آمریکا، نزدیک به 80 درصد از تمام عفونت‌های باکتریایی در اثر پدیده‌ای موسوم به بیوفیلم ایجاد می‌شود. این بیوفیلم‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که سلول‌های باکتریایی در یک محل تجمع می‌کنند و یک ماده نازک را در محل زخم یا در اطراف ایمپلنت ایجاد می‌کنند. 

 

در حال حاضر این پانسمان بی‌سیم الکتریکی روی بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند، مورد آزمایش قرار گرفته تا میزان اثرگذاری آن بر بیوفیلم‌های باکتریایی به درستی مشخص شود. 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Annals of Surgery منتشر شده است. 

 

  ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------