شیوع بیشتر «فشار خون» در شهرنشینان /آمار فشارخون در زنان و مردان ایرانی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,فشار خون
نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه بی اطلاعی مبتلایان به فشار خون بالا از بیماری خود خطر عوارض این بیماری را افزایش می دهد، گفت: یکی از مهمترین اهداف بسیج ملی کنترل فشار خون آگاهی افراد مبتلا به این بیماری است. 

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی-نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه طبق نتایج پیمایش ملی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵، ۳۶.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور دارای زمینه های فشار خون بالا هستند، گفت: از این افراد ۴۲.۲ درصد مرد و ۳۱.۱ درصد آنها زن هستند.

 

وی با اشاره به بالاتر بودن شیوع فشار خون در بین ساکنان شهرها، افزود: ۳۴.۱ درصد از ساکنین مناطق روستایی و ۳۷.۴ درصد از ساکنین مناطق شهری دارای زمینه های فشار خون بالا هستند. علاوه بر این ۲۶.۴ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور یعنی حدود ۱۵ میلیون نفر مشکل فشار خون بالا دارند.  از این جمعیت مبتلا به فشار خون بالا، ۲۷.۵ درصد زن و ۲۵.۲ درصد مرد هستند و ۲۷.۷ درصد در مناطق روستایی و ۲۵.۹ درصد در مناطق شهری ساکن هستند.

 

لاریجانی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی بر کنترل فشارخون اثر دارد، ادامه داد: با افزایش شاخص ثروت خانوار کاهش آمار فشار خون بالا مشاهده می‌شود. به طوری که طبق برآوردها ۲۱.۹ درصد افراد غنی و ۳۰.۱ درصد افراد فقیر به فشار خون مبتلا هستند.

 

وی تحصیلات را شاخص دیگری برای کنترل فشار خون ذکر کرد و گفت: با افزایش میزان تحصیلات فرد شیوع فشار خون بالا کاهش می‌یابد. شیوع این بیماری ۵۳.۲ درصد در بین افراد بی سواد و ۱۸ درصد در بین افراد با تحصیلات دانشگاهی است.

 

نائب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر هدف بسیج ملی کنترل فشار خون را افزایش آگاهی افراد از بیماری فشار خون ذکر کرد و گفت: همچنین در این برنامه هدف این است که افرادی که فشار خون بالا دارند از بیماری خود مطلع شوند.

 

وی بابیان اینکه درصد بالایی از افراد مبتلا به فشار خون در کشور از بیماری خود اطلاع ندارند، گفت: در کل ۵۶.۹ درصد از افراد با فشار خون بالا شامل ۴۷.۴ درصد مرد و ۶۴.۸ درصد زن از بیماری خود اطلاع ندارند. تنها ۵۵.۷ درصد از ساکنین در مناطق روستایی با فشار خون بالا و ۵۷.۴ درصد از ساکنین در مناطق شهری با فشار خون بالا از بیماری خود مطلع هستند.

 

وی با تاکید بر اینکه این بی اطلاعی می تواند عوارض ثانویه بیماری فشار خون را تشدید کند گفت: ۴۶.۲ درصد از زنان و ۳۲.۱ درصد از مردان دارای فشار خون بالا خدمات درمانی مرتبط با بیماری خود را دریافت می‌کنند.

 

نائب رئیس کمیته ملی بیماری های غیرواگیر گفت: با افزایش شاخص ثروت؛ افزایش درصد دریافت خدمات درمانی موثر در بین بیماران مبتلا به فشار خون بالا مشاهده می شود. در بین افراد با فشار خون بالا؛ ۳۹.۵ درصد از ساکنین در مناطق شهری و ۳۳ درصد از ساکنین در مناطق روستایی خدمات درمانی موثر دریافت می‌کنند.

 

بنابر اعلام روابط عمومی کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر،   لاریجانی با هشدار این مطلب که شیوع فشار خون در کشور رو به افزایش است اظهار کرد: براساس نتایج مطالعه‌ای که به بررسی روند شیوع فشار خون بالا طی سال‌های ۱۳۶۹ تا ۱۳۹۵ پرداخته؛ شیوع فشار خون بالا در سال ۱۳۶۹ در بین زنان و مردان به ترتیب از ۱۰.۳ درصد و ۸.۸ درصد بوده و این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۲۹.۹ درصد و ۲۵.۳ درصد افزایش یافته است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------