بازسازی بافت مرده قلب با استفاده از سلول‌های بنیادی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,بازسازی بافت مرده قلب
محققان آمریکایی موفق شدند در یک مطالعه جدید با ترکیب سلول‌های قلبی با سلول‌های بنیادی، بافت آسیب دیده قلب موش‌ها را بازسازی کنند.

 به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، محققان در درمان نارسایی قلب یک قدم پیشرفت کرده‌اند زیرا ادعا می‌کنند روشی ابداع کرده‌اند که به وسیله آن می‌توان بافت آسیب دیده قلبی را که زمانی غیرقابل ترمیم تصور می‌شد، ترمیم کنند.

 

محققان دانشگاه کمبریج در آمریکا طی یک مطالعه جدید متوجه شدند که ترکیب سلول‌های قلبی مشتق شده از سلول‌های بنیادی انسان، می‌تواند پاسخی برای ابداع یک درمان به شدت مورد نیاز نارسایی قلبی باشد. این محققان متوجه شدند که با پیوند ناحیه‌ای از بافت آسیب دیده با ترکیبی از سلول‌های عضلانی و سلول‌های حمایتی قلب که از لایه بیرونی دیواره قلب گرفته شده‌اند، می‌توان به این ارگان‌ کمک کرد تا از آسیب‌های ناشی از یک حمله قلبی بهبود یابد.

 

پژوهشگران چندی است که تلاش می‌کنند از سلول‌های بنیادی برای ترمیم قلب آسیب دیده استفاده کنند. اما این تلاش‌ها تا کنون موفق نبوده‌اند که علت عمده آن این است که اکثر سلول‌های پیوندی طی چند روز می‌میرند.

 

اکنون، دکتر «سانجی سینا» و تیم وی در دانشگاه کمبریج با همکاری محققان دانشگاه واشنگتن از سلول‌های حمایتی اپیکاردیال تولید شده از سلول‌های بنیادی انسانی برای کمک به زنده ماندن طولانی‌تر سلول‌های پیوندی قلب استفاده کرده‌اند.

 

محققان برای آزمایش این ترکیب سلولی، از بافت سه بعدی قلب انسان که در آزمایشگاه از سلول‌های بنیادی انسان درست شده بود، استفاده کرده و متوجه شدند سلول‌های حمایت کننده اپیکاردیال به سلول‌های عضلانی قلب کمک می‌کنند تا رشد کرده و بالغ شوند. این سلول‌ها همچنین توانایی سلول‌های عضله قلب را برای انقباض و استراحت تقویت کردند.

 

محققان در این مطالعه، دو نوع سلول بنیادی را که از قسمت‌های مختلف قلب یک انسان گرفته شده بود در محیط آزمایشگاه کشت دادند و سپس آن‌ها را به بافت آسیب دیده قلب موش‌ها تزریق کردند.

 

به گفته این محققان، نتایج فوق‌العاده مهیج این مطالعه یک روش پیشگامی را نشان داد که می‌توان عضلات و رگ‌های خونی از دست رفته قلب را باز تولید کرد.

 

پژوهشگران اکنون امیدوارند متوجه شوند که چگونه سلول‌های حمایت کننده اپیکارد به بازسازی قلب کمک می‌کنند. دانستن این جزئیات مهم، محققان  را یک قدم به آزمایش درمان‌های احیا کننده قلب در آزمایشات بالینی نزدیک می‌کند. محققان امیدوارند که روزی از روش ابداعی آن‌ها برای بازسازی بافت های آسیب دیده قلب در بدن انسان‌ها استفاده شود.

 

نارسایی قلبی زمانی بروز می‌کند که قلب معمولا به دلیل ضعیف شدن بسیار یا سفت شدن، برخی توانایی‌های خود را برای پمپاژ خون به اطراف بدن از دست می‌دهد. حملات قلبی با محروم کردن قلب از اکسیژن می‌تواند باعث نارسایی قلبی شود و باعث شود بخش‌هایی از بافت قلب بمیرند و یا بی‌فایده شوند. از سوی دیگر بافت قلب نیز قادر به بازسازی خود نیست، بنابراین ایجاد هر گونه آسیب ناشی از کمبود اکسیژن دائمی است. افرادی که به نارسایی کامل قلب مبتلا هستند، باید تحت پیوند قلب قرار گیرند.

 

این مطالعه در مجله Nature Biotechnology منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------