دو سوم مبتلایان به ایدز در کشور هنوز شناسایی نشده‌اند



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, ایدز
رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفت: به‌طور رسمی ۳۰هزار بیمار مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشور شناسایی شدند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر در ۲۰۰ کلینیک و مرکز درمان بیماری‌های رفتاری مداوا می شوند و هنوز دو سوم بیماران شناسایی نشدند. 

مینو محرز روز سه شنبه در نشست خبری در بیمارستان امام خمینی، افزود: این درحالی است که تخمین زده می شود به‌طور غیر رسمی حدود ۶۰ هزار مبتلا به ویروس اچ آی وی مثبت و ایدز در کشور وجود دارد.

 

وی تاکید کرد: ویروس اچ آی وی و ایدز اصلا کشنده نیست و بیماران با درمان، عمر طبیعی دارند.

 

انگ ایدز مانعی برای مراجعه نکردن مردم به مراکز درمانی

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: به علت عدم آگاهی و دانش مردم هنوز بیماری ایدز در جامعه انگ است و بسیاری از بیماران به دلیل ترس و این انگ به ما مراجعه نمی کنند.

 

محرز تاکید کرد: ایران در زمینه درمان ایدز در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا حرف اول را می زند و مرکز تحقیقات ایدز ایران خط مشی درمان این بیماری را به منطقه ارائه می دهد.

 

وی اضافه کرد: ایران نیز در مساله کاهش آسیب،  حرف اول را در دنیا می زند و باید جامعه را به این موضوع که ایدز کشنده نیست، آگاه کرد.

 

روند صعودی ابتلا به ایدز 

 

محرز، تماس جنسی،  خون و فرآورده های خونی و استفاده از سرنگ مشترک را از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس اچ آی وی مثبت عنوان کرد و گفت:  بوسیدن،  استفاده از استخر مشترک و دست دادن باعث انتقال این ویروس نمی شود.

 

وی افزود: در حال حاضر تمام داروها و خدمات ایدز رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد و این بیماری با دارو قابل کنترل است و بیماران عمر طبیعی دارند.

 

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: متاسفانه بی بند و باری در جوانان کشور رواج پیدا کرده که رسانه ها وظیفه دارند جوانان را از بیماری ایدز اگاه کنند.  

 

محرز خاطرنشان کرد: ضرورت دارد نگرش منفی در مورد ایدز را به نگرش مثبت تبدیل کنیم و مرکز تحقیقات ایدز آمادگی دارد هر گونه آموزش را به جوانان در این زمینه ارائه دهد.

 

وی نسبت به روند رو به افزایش ایدز هشدار داد و تاکید کرد: باید با افزایش آگاهی جوانان در زمینه ایدز، جلوی آن را بگیریم.

 

به گفته محرز، لازم است از فضای مجازی برای آموزش جوانان به منظور پیشگیری از ایدز استفاده کنیم و جامعه عاری از ایدز را به نسل آینده تحویل دهیم.

 

وی افزود: اکنون داروهای ایدز از هند خریداری می شود و بزودی این داروها تولید داخلی می شود. 

 

ایدز از مادر به نوزاد دیگر انتقال نمی یابد

سیدعلی دهقان منشادی متخصص بیماری‌های عفونی نیز در ادامه این نشست گفت: مادر باردار مبتلا به ایدز اگر تحت درمان باشد با مصرف داروها سیستم ایمنی بدنش بالا رفته و جنین مبتلا به ایدز نمی شود.

 

وی اظهار داشت: نوزاد پس از به دنیا آمدن باید مدت کوتاهی دارو مصرف کند و میزان ابتلا به ایدز به صفر می رسد.

 

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: تمام مراکز و کلینیک های درمان بیماری‌های رفتاری در سراسر کشور علاوه بر تیم درمانی دارای خدمات مامایی،  مشاوره ای و روانشناس است و مادر و نوزاد می توانند عمر طبیعی داشته باشند.

 

دهقان ادامه داد: در حال حاضر داروهایی که برای درمان اچ آی وی مثبت استفاده می شود میزان تعداد ویروس ها را به صفر می رساند.

 

وی گفت: شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی مثبت بسیار مهم است و باید سریعا تحت درمان قرار گیرند.     

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------