کشف شباهت میکروبیوم روده انسان با میمون‌های جهان قدیم



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,روده
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که با وجود رابطه ژنتیکی نزدیک انسان با میمون‌ها، میکروبیوم روده انسان بیشتر شبیه میمون‌های دنیای قدیم مانند «بابون‌ها» است تا نسبت به میمون‌هایی نظیر شامپانزه‌ها. 

به گزارش خبرگزاری شین‌هوا، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که اکولوژی انسان در شکل‌گیری میکروبیوم روده انسان تأثیر قویتری از روابط ژنتیکی داشته است. این نتایج همچنین حاکی از آن است که میکروبیوم روده انسان در مقایسه با سایر نخستی‌سانان (primates) ویژگی‌های منحصر به فردی‌ دارد.  نخستی‌سانان یا نخستی‌ها (Primates) یکی از راسته‌های پستانداران از فروردهٔ جفت‌داران است که شامل تمامی میمون‌ها، کپی‌ها و انسان می‌شود. این راسته از جمله گروه‌های بسیار متنوع و پرجمعیت میان پستانداران است و تاکنون بیش از ۳۵۰ گونه از نخستی‌ها شمارش شده‌اند.

 

«کاترین آماتو» نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار انسان شناسی در کالج هنر و علوم «وینبرگ» در دانشگاه «نورث وسترن» گفت: اکولوژی میزبان چیزی است که ترکیبات و عملکرد میکروبیوم روده را ایجاد می‌کند و شامپانزه‌ها زیستگاه‌ها، رژیم غذایی و فیزیولوژی‌های بسیار متفاوتی نسبت به انسان‌ها دارند.

 

وی افزود: ما برای درک میکروبیوم روده انسان باید به انسان‌های اولیه با اکولوژی و فیزیولوژی مشابه نگاه کنیم. میمون‌های جهان قدیمی مانند بابون‌ها بهترین نقطه شروع برای این کار هستند.

به گفته آماتو، اگر بوم شناسی به راستی مهمترین محرک میکروبیوم‌های روده نخستی‌سانان (primates) است، میکروبیوم روده انسان باید از سایر میمون‌ها متمایز باشد. علاوه بر این، باید بیشتر شبیه سایر نخستی سانان (پرایمتها) باشد که همانند نیاکان انسان از محیط زیست و رژیم‌های غذایی مشابه استفاده می‌کنند و دارای سازگاری‌های فیزیولوژیکی مرتبط بیشتری هستند.

 

وی گفت: "شامپانزه‌ها به دلیل ارتباط زیاد با ما، اغلب در بسیاری از جنبه‌های علوم بهترین مدل برای انسان هستند. نتایج ما نشان می‌دهد که این فرض برای میکروبیوم روده نادرست است.

 

آماتو افزود: محققان باید در مورد میکروبیوم روده انسان و تحول آن بطرز متفاوتی فکر کنند.

 

در مرحله بعد، محققان قصد دارند با جزئیات بیشتری بررسی کنند که کدام عملکرد میکروبی روده انسان با میمون‌های جهان قدیم مشترک است و آن ها چه تاثیری بر زیست شناسی و فیزیولوژی انسان دارند.

 

 ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------