اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

طرح هر خانه، یک پایگاه سلامت امسال اجرا می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سعید نمکی
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت با آموزش یک نفر از هر خانوار و با همکاری دانشجویان علوم پزشکی در نیمه دوم امسال خبر داد. 

 به گزارش ایرنا سعید نمکی در همایش پوشش همگانی که روز دوشنبه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، افزود: برای جامعه محور کردن خدمت و جامعه محور کردن علوم پزشکی در نیمه دوم امسال با همت همه همکاران، طرح «هر خانه، یک پایگاه سلامت» را دنبال می‌کنیم و به افرادی که از خانواده‌ها انتخاب می‌شوند، آموزش‌هایی برای پیشگیری و مراقبت‌های اولیه و توان بخشی ارائه می‌شود.

 

وزیر بهداشت همچنین از ایجاد خانه های بهداشت برای عشایر خبر داد و گفت: عشایر کوچ‌رو هم در نقطه هدف ارائه خدمت قرار گرفته اند  و حدود ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری راه اندازی می‌شود.

 

نمکی افزود: امروز اگر به عنوان کشور جمهوری اسلامی ایران برای گام برداشتن به سوی پوشش همگانی سلامت مصمم قدم برمی‌داریم، به خاطر استقرار مراقبت‌های بهداشتی اولیه مستحکم است. سال‌ها پیش به خاطر استقرار نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه بسیار خوب درخشیدیم و مورد توجه کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بودیم. ایران به عنوان الگو برای کشورهای در حال توسعه مطرح شد و این اتفاق را مدیون کسانی هستیم که شاید در خاک خفته‌اند، اما در یادها مانده‌اند. بهورزان عزیزی که در اقصی نقاط کشور به عنوان سربازان خط مقدم این فعالیت ملی تلاش کردند. پرستاران، پزشکان، تکنسین‌های اورژانس و تمام معلمان دانشگاه‌های علوم پزشکی که در ادغام آموزش پزشکی در نظام ارائه خدمت تلاش کردند.

 

ایران کاندیدای گواهی ریشه کنی مالاریا

وی ادامه داد: حدود ۳۰ سال پیش با همکاران قدیمی از جمله دکتر وزیریان برای سلامت خانواده فعالیت کردیم و هیچ وقت طرح ضربتی کنترل مالاریا را فراموش نمی‌کنم که با دکتر آزموده انجام دادیم. امروز کاندید دریافت گواهی ریشه کنی مالاریا در منطقه هستیم و این حاصل زحمت عزیزانی است که در این راستا تلاش کردند.

 

نمکی بیان کرد: امسال کارهای بزرگی در حوزه سلامت در کشور شکل گرفت. مدیریت سیلاب‌ها در استان‌های گرفتار، بدون هرگونه کمک خارجی و بدون حتی یک مورد اپیدمی انجام شد. همچنین پرونده الکترونیک سلامت به عنوان ریل گذاری موثر در ارائه خدمت و ورود پزشکی خانواده و نظام ارجاع و اعمال راهنماهای بالینی برای مدیریت اقتصاد سلامت و مصرف بهینه منابع مستقر شد.

 

وزیر بهداشت افزود: همچنین برنامه کنترل بیماری‌های واگیر در مناطق با شیوع بالا را داریم و نباید فراموش کنیم که فقط بیماری‌های غیرواگیر ما را تهدید نمی‌کند. 

وی گفت: حدود ۲۹ سال پیش اداره کل بیماری‌های غیرواگیر را در وزارت بهداشت مستقر کردیم، اما نباید فراموش کنیم به اندازه تنوع و گستردگی اقلیم، تنوع بیماری‌های واگیر و غیرواگیر داریم. برای کنترل اچ آی وی و بیماری‌های مشترک انسان و دام و بیماری‌هایی که ممکن است از مرزهای غربی و شرقی وارد کشور شود، گام‌های موثری بر می‌داریم و امیدواریم سازمان جهانی بهداشت نیز با نشست‌های منطقه‌ای به ما کمک کنند.

 

تولید و پوشش واکسن HPV در ایران

نمکی اظهار داشت: در پوشش واکسیناسیون، واکسن اچ پی وی را به صورت آزمایشی و در قالب کار پژوهشی با واکسنی که در شرکت داخلی ساختیم، آغاز کردیم. در هفته‌های گذشته گواهی نامه حذف سرخک را گرفتیم و این افتخار و مدالی بر سینه پیشتازان نظام سلامت و پیشگیری کشور است.

 

وی ادامه داد: در عرصه درمان حرکت‌های مهمی با اجرای طرح تحول سلامت انجام شد که آن را هم در بستر اقتصادی و منطقی و منطبق بر بضاعت‌های اقتصادی دنبال می‌کنیم.

 

طرح مدارس بدون پوسیدگی دندان 

وزیر بهداشت افزود: پرداخت به حوزه بهداشت دهان و دندان را به عنوان شاخص مطالبه دنبال می‌کنیم و در این راستا مدارس بدون پوسیدگی دندان به عنوان یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت دنبال می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------