اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

یک بیماری نهفته و مرگبار



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, بیماری نهفته
اغلب عفونت‌های این بیماری بدون علامت و پنهان هستند و از هر ده عفونت نهفته یکی پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می‌شود و در صورت درمان نشدن بیش از ۵۰ درصد افراد آلوده را به کام مرگ می‌کشاند... 

به گزارش ایسنا، سل یا تب لازم یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است که باکتری‌های عامل آن از طریق سرفه، عطسه، یا بزاق افرادی که عفونت سلی فعال دارند در هوا پخش می‌شود.

 

کارشناس واحد بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: سل بیماری‌ عفونی است که معمولا روی ریه‌ها اثر می‌گذارد و در مقایسه با سایر بیماری‌های عفونی، دومین بیماری مرگ‌بار در سراسر جهان است.

 

ابراهیم اسماعیل‌پور با تاکید بر اهمیت و اولویت بیماری سل ادامه داد: در برنامه های پیشگیری و درمان از سوی سازمان جهانی بهداشت این بیماری به عنوان اورژانس جهانی مطرح شده است.

 

علائم سل ممکن است تا ماه‌ها خفیف باشند 

وی با اشاره به اینکه خطر سرایت بیماری سل دو هفته بعد از آغاز درمان موثر از بین می رود، گفت: علائم سل که شامل سرفه، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن و نظایر آن هستند، ممکن است تا ماه‌ها خفیف باشند و در طول یک سال هر فرد بیمار در تماسِ نزدیک با دیگران می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ نفر را آلوده کند، بنابراین لازم است افرادی که به مدت بیش از ۲ هفته دچار سرفه هستند پیگیری و بیماریابی شده و در صورت تشخیص، اقدامات درمانی فوری در مورد آنها آغاز شود.

 

این کارشناس با توضیح اقدامات انجام شده در مقابله با بیماری سل افزود: مراقبین سلامت و بهورزان مکرراً بیماریابی از افراد مشکوک را  انجام می‌دهند و نمونه خلط گرفته شده به آزمایشگاه ارسال می شود. همچنین مراقبین سلامت به صورت مستمر ضمن ارائه مراقبت‌های بهداشتی به مددجویان، بیماریابی سل را در مراکز هدف به شکل فعال انجام می‌دهند و در صورت تشخیص موارد مثبت، ضمن هماهنگی و ارتباط با شبکه بهداشت و درمان، بلافاصله درمان‌های دارویی شروع می‌شود.

 

اسماعیل‌پور تاکید کرد: درمان بیماری سل، دارویی است که در این موارد خطر سرایت بیماری پس از دو هفته از آغاز درمان موثر از بین رفته و با تکمیل دوره درمان، منبع عفونت زا از جامعه حذف خواهد شد. بنابراین شناسایی و درمان بیماران مسلول مسری تنها اقدام اساسی برای پیشگیری از گسترش بیماری است و به همین دلیل داروی ضد سل به شکل رایگان در اختیار بیماران مبتلا به سل قرار داده می‌شود.

 

امکان ابتلا به سل در تمام افراد وجود ندارد

به گزارش ایسنا، بیماری سل نوعی بیماری عفونی واگیر است که میکروب ایجاد کننده آن از طریق تنفس از فرد مبتلا به فرد سالم -در ارتباط نزدیک مانند اتاق مشترک- منتقل می شود. امکان ابتلا به سل در تمام افرادی که میکروب وارد بدن آن ها شده، وجود ندارد و ممکن است میکروب در بدن فرد بدون آن که بیماری ایجاد کند، توسط سیستم دفاعی مهار شود. اگر سیستم دفاعی بدن فرد، به دلایلی نظیر ابتلا به ویروس ایدز، اعتیاد، دیابت، سرطان و... ضعیف شود، میکروب سل به طور مجدد فعال شده و فرد را به این بیماری مبتلا می‌کند.

 

در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری سل مبتلا شدند که منجر به مرگ ۱.۶ میلیون نفر از مبتلایان شده‌ است. این آمار از مجموع قربانیان ویروس HIV، مالاریا، سرخک و ابولا بیشتر است. در حال حاضر سل از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی در جهان است و نزدیک به ۱.۸ میلیارد نفر حامل باکتری عامل این بیماری هستند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------