نودل؛ دلیل چاقی و لاغری کودکان آسیایی



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,نودل
نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که مصرف نودل دلیل اصلی چاقی و لاغری بیش از اندازه کودکان در کشورهای جنوب شرقی آسیاست. 

به گزارش  آنا از مشبل آسیا، کودکان کشورهای جنوب شرقی آسیا بسیار چاق یا بسیار لاغر هستند. حال صندوق کودکان سازمان ملل متحد به بررسی دلیل آن پرداخته و به این نتیجه رسیده که مصرف نودل‌های فوری باعث به وجود آمدن مشکلات اضافی کودکان در این کشورها شده است.

 

نودل یا رشته فرنگی یک غذای اصیل آسیایی شبیه به ماکارونی است که با استفاده از آردم گندم تهیه می‌شود. معمولاً‌ نودل به همراه روغن و نمک در آب‌جوش پخته می‌شود اما برای سلایق متنوع روش‌های طبخ دیگری نیز وجود دارد.

 

نودل غذایی ارزان اما فاقد ارزش‌های غذایی است و مصرف بی‌رویه آن با بی‌اشتهایی یا چاقی در کودکان شده است. کشورهای فیلیپین، اندونزی و مالزی در مرحله رشد اقتصادی قرار دارند، بنابراین بسیاری از والدین زمان، پول و دانش کافی برای تغذیه مناسب فرزندانشان را در اختیار ندارند.

 

نودل نه‌تنها قیمت پایین دارد بلکه نحوه طبخ آن نیز آسان و سریع است. با این حال جایگزین مناسبی برای مواد غذایی سالم و مغذی به شمار نمی‌رود. نودل مواد مغذی مانند آهن و پروتئین را ندارد اما سرشار از چربی و نمک است. در سه کشور فیلیپین، اندونزی و مالزی ۴۰ درصد از کودکان زیر پنج سال از سوءتغذیه رنج می‌برند.

 

به گفته یک متخصص سلامت اندونزیایی، والدین تنها به پر کردن شکم فرزندانشان اهمیت می‌دهند و توجه زیادی به ارزش غذایی و مقدار مصرف پروتئین، فیبر و کلسیم کودکان ندارند. سوءتغذیه به شدت بر توانایی یادگیری کودکان تأثیر می‌گذارد و خطر مرگ زنان بعد از زایمان را افزایش می‌دهد. بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نودل فوری در جهان کشور چین و بعد از آن اندونزی است. تنها در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۲,۵ میلیارد وعده نودل فوری در اندونزی مصرف شده که بیشتر از مصرف نودل در هند و ژاپن است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------