تشخیص سرطان مغز با ذرات درخشان خون



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سرطان مغز
محققان بیمارستان عمومی ماساچوست آمریکا دریافتند با استفاده از یک ماده شیمیایی که موجب درخشش سلول‌های تومور می‌شود و تاکنون برای جراحی مغز کاربرد داشته است، امکان تشخیص ایمن سرطان مغز و نظارت بر واکنش آن نسبت به درمان فراهم می‌شود. 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال اکسپرس، از آنجا که روش‌های متداول تشخیصی و نظارت بر سرطان شامل نمونه‌برداری و پرتو درمانی برای مغز مضر هستند و موجب آسیب می‌شوند، تشخیص و نظارت بر سرطان مغز به ویژه پس از اجرای یک دوره درمانی، امری دشوار است.

 

محققان دریافتند با استفاده از یک ماده شیمیایی به نام ۵-aminolevulinic acid یا ۵-ALA می‌توان وجود سرطان مغز را به صورت غیرتهاجمی تشخیص داد. بر اساس این تحقیقات تمام سلول‌های سرطانی ماده‌ای موسوم به وزیکول فراسلولی تولید می‌کنند و این ماده موجب جذب مولکول‌های درخشان ۵-ALA می‌شود. به همین علت این ماده موجب درخشش تومور سرطانی می‌شود؛ اما سلول‌های سالم مغز واکنشی نسبت به آن ندارند.

 

اکنون محققان روشی را یافتند که در آن با استفاده از ماده ۵-ALA و وزیکول‌های فراسلولی موجود در جریان خون افرادی که دچار سرطان مغز هستند، وجود این بیماری را تشخیص دهند. این قابلیت، امکان تشخیص ابتلا به سرطان مغز را با یک آزمایش خون فراهم می‌کند.

 

نتایج این مطالعه در EBioMedicine منتشر شده است.

 

 ایرنا 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------