خواب نیم‌روزی خطر حمله قلبی را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,خواب نیم‌روزی
نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که یک یا دو بار در هفته، خواب نیم‌روزی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی از جمله نارسایی قلب و سکته مغزی را حدود ۵۰ درصد کاهش دهد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی اسپرینگ، محققان در این مطالعه به بررسی رابطه میان خواب نیم‌روزی و میانگین طول مدت خواب و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در بین سه هزار و ۴۶۲ شرکت‌کننده سوئیسی پرداختند. این شرکت‌‍کنندگان که ۳۵ تا ۷۵ سال سن داشتند، به‌طور تصادفی انتخاب شده بودند و برای مدت ۵ سال مورد پیگیری قرار گرفتند.

 

این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در افرادی که یک یا دو بار در هفته چرت می‌زنند در مقایسه با افرادی که چرت نمی‌زدند، ۴۸ درصد کاهش داشت. 

 

اما مدت زمان خواب نیم‌روزی و یا چرت زدن‌های بیشتر هیچ تاثیری در ابتلا به بیماری قلبی و عروقی نشان ندادند. محققان خاطرنشان کردند با اینکه مسیرهای دقیق فیزیولوژیکی که چرت زدن‌های نیم‌روزی را به خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی ربط می‌دهند مشخص نیستند اما این مطالعه به بحث در مورد پیامدهای سلامتی چرت زدن کمک می‌کند و نشان می‌دهد که نه تنها طول مدت چرت زدن بلکه تکرار آن نیز ممکن است مهم باشد.

 

به گفته محققان، مطالعه خواب نیم‌روزی یک زمینه چالش‌برانگیز اما همچنین امیدوارکننده و با پیامدهای بالقوه‌ای برای بهداشت عمومی است.

 

نتایج این مطالعه در مجله Heart منتشر شده است.

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------