تاثیر مخرب برخی داروهای رایج بر میکروبیوم روده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,میکروبیوم روده
محققان در مطالعه‌ای مشاهده کردند بسیاری از داروهای رایج می‌تواند میکروبیوم روده را تغییر دهند. 

به گزارش ایسنا، محققان هلندی اظهارکردند: برخی داروهای پرکاربرد جمعیت میکروب‌های روده را تغییر می‌دهند که می‌تواند خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی را نیز افزایش دهد.

 

میکروبیوم روده شامل حداقل ۱۰۰۰ گونه باکتری است و تحت تاثیر فاکتورهای متعددی از جمله مصرف داروهاست. تحقیقات نشان می‌دهد تغییر در میکروبیوم روده با چاقی، دیابت، بیماری کبدی، سرطان و بیماری‌های عصبی پیش‌رونده مرتبط است.

 

محققان هلندی اظهار کردند: اثربخشی و سمی بودن برخی انواع داروها تحت تاثیر ترکیب باکتریایی دستگاه گوارش است و میکروبیوم روده با چندین بیماری مرتبط است بنابراین فهم این موضوع که کدام یک از آن‌ها از پیامدهای مصرف دارو بر میکروبیوم روده است، ضروری به حساب می‌آید.

 

دراین مطالعه ۴۱ گروه دارویی رایج و ۱۸۸۳ نمونه مدفوع افرادی که از این داروها مصرف نکرده بودند از جمله مبتلایان به سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری التهابی روده مورد بررسی قرار گرفت.

 

۱۸ گروه دارویی بیشترین تاثیر را بر میکروبیوم روده داشتند و هشت مورد از آن‌ها خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش دادند. داروهای مهارکننده پروتون پمپ (PPI) که در درمان سوء هاضمه و زخم معده نقش دارند از جمله این داروها هستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از هلث‌دی نیوز، میکروبیوم روده مصرف کنندگان داروهای مهارکننده پروتون پمپ دارای سطح بالاتری از باکتری‌های بخش فوقانی دستگاه گوارش است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------