خطر آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان با آغاز بارش‌ها/ موج جدیدی از بیماری با ورود ۴ میلیون پرنده مهاجر به کشور



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به دلیل افزایش بارش باران و وجود ویروس آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان در محیط وحشی، روستایی و صنعتی کشور خطر آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان تشدید شده است. بنابراین مرغداران به ویژه مالکان واحدهای تخمگذار برای پیشگیری از خطر هوشیارتر باشند.

علی‌رضا رفیعی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به بارندگی‌های اخیر در کشور، اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان در محیط وحشی، روستایی و صنعتی کشور وجود دارد و بارندگی‌‌ها اخیر شرایط را برای ظهور و بروز آن‌ فراهم کرده است.

 

وی اضافه کرد: همچنین بارندگی موجب احیای تالاب‌ها و آبگیر‌ها می‌شود که زمینه‌ساز مهاجرت بیشتر پرندگان به کشور است که ناقل بیماری هستند.

 

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان ادامه دارد، افزود: در کنار سایر اقدامات پیشگیرانه از جمله پایش و رصد بیماری، معدوم‌سازی و آموزش مرغداران، از سال 97 طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان درحال اجرا است تا خطر این بیماری به حداقل برسد.

 

به گفته وی؛ واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان از نیمه سال 97 آغاز شده و تا سه سال متوالی ادامه خواهد داشت.

 

رفیعی‌پور با یادآور اینکه در سال 97،‌30 میلیون مرغ  در این طرح واکسینه شدند، اظهار کرد: اجرای این طرح در کنار سایر اقدامات موجب موفقیت 97 درصدی کنترل بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان شد.

 

وی جامعه هدف در طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان را مرغ‌های تخمگذار عنوان کرد چراکه خطر این بیماری بیش از همه جمعیت مرغ‌های تخمگذار را تهدید می‌کند.

 

رفیعی‌پور به مرغداران مالک واحدهای مرغ تخمگذار توصیه کرد که هر 90 روز قبل از اینکه جوجه‌های جدید وارد واحد شود اقدام به واکسیناسیون این بیماری کنند.

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور از ذخیره 50 میلیون دز واکسن آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان در سال جاری خبر داد و گفت: 50 میلیون دز واکسن بیشتر از نیاز کشور است و مرغداران نگرانی برای تامین آن نداشته باشند و تنها بر انجام واکسیناسیون تمرکز کنند.

 

رفیعی‌پور استان‌های که بیشترین تهدید خطر بیماری در آن‌ها وجود دارد را استان‌های قزوین، البرز، تهران، قم، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مرکزی برشمرد.

 

وی گفت: در حال حاضر طرح واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در استان‌های مذکور بدون وقفه ادامه دارد، اما بهترین نتیجه را زمانی خواهیم گرفت که مرغداران توصیه‌های سازمان دامپزشکی را با جدیت اجرا کنند.

 

رفیعی‌پور با بیان اینکه انتظار می‌رود امسال بیش از 4 میلیون پرنده مهاجر وارد کشور شود، افزود: این پرندگان با خود موج جدیدی از بیماری را به همراه خواهند آورد.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر ویروسی که همراه با پرندگان مهاجر به کشور وارد می‌شود، همچنان ویروس بیماری از سال‌های گذشته در کانون‌های روستایی و شهری کشور وجود دارد و این موضوع هوشیاری بیشتر مرغداران را می‌طلبد.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------