واکسن سل برای بزرگسالان نیز ساخته شد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,واکسن سل
محققان به تازگی از واکسنی رونمایی کرده‌اند که می‌تواند از ابتلای بزرگسالان به بیماری «سل» پیشگیری کند؛ این واکسن می‌تواند درمان سل را متحول سازد.

 به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی. نیوز، امید می‌رود که این واکسن بتواند محافظت طولانی مدتی از بزرگسالان در برابر ابتلا به بیماری سل که سالانه ۱.۵ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند، ارائه دهد.

 

سل یک بیماری به شدت مسری است که توسط باکتری ایجاد می‌شود و واکسن فعلی یعنی «ب.ث.ژ» در پیشگیری از آن بسیار موثر نیست.

 

اکنون گروهی از محققان از سراسر جهان از واکسنی رونمایی کرده‌اند که می‌تواند از ابتلای بزرگسالان به بیماری سل پیشگیری کند. با وجود اینکه آزمایش‌های اولیه بر روی این واکسن موفقیت‌آمیز بوده است اما هنوز چند سال زمان لازم است تا این واکسن بتواند برای استفاده مجوز بگیرد. 

 

این واکسن جدید از پروتئین‌هایی از باکتری ایجاد کننده یک واکنش ایمنی در بدن ساخته شده است. محققان روز سه شنبه در جریان یک اجلاس جهانی در زمینه سلامت ریه که در شهر «حیدرآباد» در جنوب هند برگزار شده بود، از این واکسن رونمایی کردند.  

 

محققان خاطر نشان کردند که این واکسن مرحله مهم آزمایش‌های بالینی را سپری کرده و بر روی بیش از سه هزار و ۵۰۰ بزرگسال در مناطق همه گیری سل در آفریقای جنوبی، کنیا و زامبیا آزمایش شده است. آن‌ها از نکات قابل توجه این واکسن را موثر بودن آن بر بزرگسالانی عنوان کردند که قبلاً به «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» عامل ایجاد کننده سل آلوده شده بودند.  

 

سل یا تب لازم یک بیماری عفونی شایع و در بسیاری از موارد مرگبار است. این بیماری توسط گونه‌های مختلف مایکوباکتریا، به‌طور معمول «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» ایجاد می‌شود. سل به‌طور معمول به شش‌ها حمله می‌کند، اما بر قسمت‌های دیگر بدن نیز می‌تواند تأثیر گذار باشد. وقتی افرادی که عفونت سلی فعال دارند سرفه، عطسه، یا بزاق خود را از طریق هوا منتقل می‌کنند سل از طریق هوا پخش می‌شود.اغلب عفونت‌ها بدون علامت و پنهان هستند. اما معمولاً از هر ده عفونت نهفته یک عفونت در نهایت پیشرفت کرده و به بیماری فعال تبدیل می‌شود. اگر سل درمان نشود، بیش از ۵۰٪ از افرادی که به آن آلوده می‌شوند را به کام مرگ می‌کشاند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------