شبکه ملی هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی راه‌اندازی می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,تصویربرداری
رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز با اشاره به کاربردهای وسیع هوش مصنوعی در حوزه‌های تشخیص و درمان از راه‌اندازی شبکه کشوری هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی خبر داد. 

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا آی امروز در نخستین همایش ملی "هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی" با اشاره به کاربردهای گسترده هوش مصنوعی در حوزه‌های تشخیصی و درمان گفت: کاربردهای این فناوری در حوزه پزشکی بسیار زیاد است؛ از این‌رو با همکاری تعداد زیادی از فعالان این حوزه در دانشگاه‌های مختلف تصمیم گرفته شد تا نسبت به راه‌اندازی شبکه هوش مصنوعی در تصویربرداری پزشکی اقدام کنیم.

 

وی راه‌اندازی این شبکه را موجب هم‌افزایی در این زمینه ذکر کرد و ادامه داد: زمانی که از اطلاعات تیم‌های تحقیقاتی استفاده شود، به راحتی می‌توان از رشد این فناوری جدید در حوزه پزشکی بهره‌برداری کرد.

 

آی با اشاره به تجهیزات علمی و تحقیقاتی آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز خاطر نشان کرد: این آزمایشگاه به دلیل محوریتی که در حوزه ملی دارد، متولی تشکیل شبکه ملی هوش مصنوعی در تصویربرداری شد؛ از این‌رو کلیه جلسات آن برگزار شد و در ادامه اقدام به برگزاری این همایش کردیم.

 

رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز برگزاری این همایش را بستری برای دسترسی کلیه محققان به آخرین یافته‌ها و پیشرفت‌های این حوزه دانست و یادآور شد: هوش مصنوعی یک فناوری است و به کمک یادگیری کامپیوتر می‌توان در حوزه‌های تشخیصی، پزشکی از آن بهره‌برداری کرد. بر این اساس دانشگاه‌های مختلفی فعالیت‌های خود را در حوزه‌های ربات‌ها و کامپیوتر آغاز کرده‌اند و اخیرا نیز سرعت رشد پیشرفت هوش مصنوعی بسیار زیاد شده است؛ از این‌رو راه‌اندازی یک شبکه ملی در این زمینه می‌تواند در سامان‌ دادن داده‌های این حوزه و به اشتراک گذاردن تجربیات موثر باشد.

 

آی به وضعیت ایران در خصوص کاربردی کردن هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و یادآور شد:‌ بهره‌برداری از این فناوری نیاز به تجهیزات خاصی ندارد و با استفاده از کامپیوترها می‌توان اقدام به کاربردی کردن هوش مصنوعی در حوزه‌های پزشکی کرد. از این‌رو وضعیت محققان ما در توسعه این علم خوب است و امیدواریم با تشکیل شبکه هوش مصنوعی در کشور سرعت پیشرفت این علم افزایش یابد.

 

وی هدف از راه‌اندازی این شبکه را جلوگیری از موازی‌کاری‌ها دانست و خاطر نشان کرد: موازی کاری توان علمی گروه‌ها را کاهش می‌دهد؛ از این رو تلاش داریم تا همه فعالان این عرصه را به شبکه کشوری هوش مصنوعی پیوند دهیم.

 

به گفته رییس آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز در حال حاضر دانشگاه‌هایی چون صنعتی شریف، تهران، علوم پزشکی تهران و دانشگاه کاشان با آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز برای راه‌اندازی این شبکه همکاری دارند.

 

آی همچنین به فعالیت‌های آزمایش ملی نقشه‌برداری مغز اشاره کرد و با تاکید بر این‌که کلیه تجهیزات درخواست شده خریداری شده است، اظهار کرد: در حال حاضر 650 نفر از اعضای هیات علمی پروژه‌های خود را در سامانه این آزمایشگاه ثبت کرده‌اند.

 

وی در عین حال با تاکید بر ارائه‌ خدمات به محققان کشور گفت: علی‌رغم آنکه این آزمایشگاه به صورت دو شیفت اقدام به ارائه خدمات کرده است، ولی همچنان با ازدحام زیادی برای وقت گرفتن به منظور استفاده از تجهیزات این آزمایشگاه مواجه هستیم.

 

آی با تاکید بر این‌که تا چهار ماه آینده وقت این آزمایشگاه پر شده است، خاطر نشان کرد: در عین حال این نشان می‌دهد که این آزمایشگاه توانسته است خدمات مناسبی به محققان کشور ارائه دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------