کشف آنتی بیوتیک جدید در میکروبیوم روده کرم



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,آنتی بیوتیک
محققان آمریکایی موفق به کشف آنتی بیوتیک جدیدی در میکروبیوم کرم‌های لوله‌ای شده‌اند که می‌تواند طبقه‌ای از باکتری‌های خطرناک را از بین ببرد. آن‌ها همچنین متوجه شدند که باکتری های مقاوم شده نسبت به این دارو توانایی خود را برای عفونی کردن موش‌ها از دست می‌دهند. 

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، انسان‌ها برای ده‌ها سال توانستند بر باکتری‌ها غلبه کنند و بسیاری از عفونت‌ها را به راحتی با آنتی بیوتیک‌ها از بین ببرند. اما استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک به ایجاد یک مسابقه تسلیحاتی میان انسان‌ها و باکتری‌ها منجر شد. با مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به داروها، انسان‌ها به ساخت داروهای جدید روی آورده‌اند و تا مقاوم شدن باکتری‌ها نسبت به آن‌ها از این داروها استفاده می‌کنند. 

 

اما این چرخه نیز در حال فروپاشی است. ابداع داروهای جدید رویه‌ای وقت‌گیر و پر هزینه است و باکتری‌ها نیز سریع نسبت به آن‌ها مقاوم می‌شوند. اکنون اَبَرباکتری هایی وجود دارند که نسبت به تمام داروهای شناخته شده مقاوم شده‌اند و این وضعیت به حدی وخیم می‌شود که به تازگی در گزارشی هشدار داده شده است که اَبَرباکتری‌ها تا سال ۲۰۵۰ سالانه تا ۱۰ میلیون نفر را به کام مرگ می‌کشانند.  

 

اکنون گروهی از «مرکز اکتشافات ضد میکروبی نورث ایسترن» در آمریکا موفق به کشف یک آنتی بیوتیک جدید به نام darobactin در میکروبیوم روده کرم‌های لوله‌ای (nematodes)  شده‌اند. این کرم‌های کوچک، انگل‌هایی هستند که در سیستم گوارشی کرم‌های صدپا (کاترپیلارها) و سایر حشرات زندگی می‌کنند. این کرم‌های کوچک با تولید یک ترکیب آنتی بیوتیکی، از ربوده شدن مواد غذایی توسط سایر میکروب های فرصت طلب جلوگیری می‌کنند؛ این ترکیب پایه و اساس darobactin است. 

 

از همه مهمتر اینکه این ترکیب جدید می‌تواند باکتری‌های گِرم منفی (باکتری‌هائی که در رنگ‌آمیزی گرم، رنگ قرمز را جذب می‌کنند) را که طبقه‌ای از باکتری‌های خطرناک هستند و غشای دومی در دیواره سلولی خود دارند از بین ببرند. محققان متوجه شدند که darobactin به پروتیینی به نام BamA می‌چسبد و مکانیسم مورد استفاده این باکتری را برای ساخت دیواره سلولی خود و کشتن آن‌ها به هم می‌زند.

 

محققان این دارو را علیه باکتری‌های گِرم منفی هم در محیط آزمایشگاه و هم در بدن موش‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند که این دارو علیه این باکتری ها موثر است و در حالی که همیشه این احتمال وجود دارد که باکتری‌ها در نهایت علیه هر داروی جدیدی مقاوم شوند، محققان متوجه نکته جالبی شدند. آن‌ها مشاهده کردند باکتری‌ها که نسبت به داروی darobactin مقاوم می‌شوند توانایی خود را برای عفونی کردن موش‌ها از دست می‌دهند.  

 

این تحقیق در مجله Nature منتشر شده است.

 

 

 ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------