ابداع غشای سلولزی برای محافظت از باتری قلب



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, غشای سلولزی
محققان سوییسی برای محافظت از پیس میکرها (ضربان‌سازها یا باتری قلب) در بدن، غشای جدید کیسه مانندی ابداع کرده‌اند که قبل از کاشت این دستگاه در بدن، اطراف آن قرار می‌گیرد. این غشا ضخامت بافت سلولزی ایجاد شده بر روی پیس میکرها را در بدن به یک سوم کاهش می‌دهد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی نیواطلس، زمانی که یک پیس‌میکر (Pacemaker) در بدن بیمار قرار می‌گیرد، به مرور زمان بر روی سطح صاف این دستگاه بافت فیبروتیک رشد می‌کند. چنانچه ضخامت این لایه بافت خیلی زیاد شود، رویه برداشت پیس‌میکر دشوار می‌شود که به عمل جراحی طولانی‌تر و پیچیده‌تری منجر می‌شود و خطر ابتلا به عفونت و سایر عوارض را افزایش می‌دهد. 

 

اکنون محققان مرکز تحقیقات ETH زوریخ در سوییس برای برطرف کردن این مشکل غشای جدید کیسه مانندی ابداع کرده‌اند که قبل از کاشت پیس‌میکر در بدن بیمار، اطراف آن قرار می‌گیرد. این غشا از فیبرهای سلولزی بسیار ریز ساخته شده و بر روی سطحش یک سری دندانه‌های لانه زنبوری دارد. در واقع این طراحی دو هدف را تامین می‌کند.

 

اول از همه ریزساختار فیبری غشاء، مانع رسوب پروتئین‌های تشکیل‌دهنده بافت فیبروتیک روی سطح آن می‌شود. ثانیاً دندانه‌های لانه زنبوری روی سطح این غشاء، چسبیدن سلول‌های فیبروتیکی بافت به این غشاء را دشوار می‌سازد.

 

در آزمایش‌های انجام شده روی دو خوک، دو پیس‌میکر در بدن هر حیوان کاشته شد؛ یک دستگاه درون یک غشاء محصور شده بود و دیگری غشایی دور آن نبود. نتیجه آزمایش‌ها نشان داد که سیستم ایمنی بدن خوک این غشاء را پس نزد؛ همچنین آزمایش‌های انجام شده یک سال پس از کاشت هر دو پیس‌میکر در بدن خوک‌ها نشان داد که ضخامت بافت فیبروتیک تشکیل شده بر روی پیس‌میکر محصور شده تنها یک سوم ضخامت غشایی بود که بر روی دستگاه دیگر تشکیل شده بود. 

 

قرار است آزمایش‌های بالینی بر روی انسان‌ها سال آینده در سه مرکز بزرگ قلب در آلمان انجام شود. این فناوری توسط شرکت Hylomorph در حال تجاری شدن است و به تازگی مقاله‌ای در مورد آن در مجله Biomaterials منتشر شده است.

 

 

 ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------