معاون وزیر بهداشت: آنفلوآنزا امسال جان ۸ نفر را گرفت



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آنفلوآنزا
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: شیوع آنفلوآنزا در پاییز امسال نسبت به سال گذشته دو برابر شده است. ۸۰۰ نفر تاکنون بر اثر این بیماری در بیمارستان بستری شده اند و ۸ نفر جان باختند. 

علیرضا رئیسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هر سال در فصل پاییز اپیدمی و همه گیری بیماری آنفلوآنزا رخ می دهد. شیوع این بیماری هر سال از آبان شروع می شود اما همه گیری این بیماری در ایران و دنیا امسال حدود یک ماه زودتر شروع شد و از اوایل مهر شاهد اوج همه گیری این بیماری در کشور بودیم.

 

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در مهر امسال (۹۸) نسبت به مهر سال گذشته (۹۷) حدود دو برابر بیشتر است و تا حدود دو ماه آینده با شیوع این بیماری در کشور مواجه هستیم. توصیه اکید وزارت بهداشت به مردم این است که اصول بهداشت فردی به ویژه شستن مداوم دستها و استراحت کافی هنگام ابتلا به بیماری را رعایت کنند و اگر سرماخوردگی یا علایم آنفلوآنزا طولانی شد از خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو و بدون نسخه پرهیز کنند چون مقاومت دارویی ایجاد می کند و حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

معاون وزیر بهداشت گفت: سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیماری ویروسی هستند و در اغلب موارد با استراحت درمان می شوند اما به افرادی که بیماری زمینه ای دارند از جمله افراد مبتلا به دیابت، بیماری کلیوی، بیماران قلبی و افرادی که تحت شیمی درمانی یا ضعف سیستم ایمنی دارند هستند توصیه می کنیم حتما واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند و اگر به بیماری تنفسی مبتلا شدند حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

رئیسی افزود: نوع (سوش) ویروس آنفلوآنزا امسال نسبت به سال گذشته تا حدی متفاوت است و بیشتر ویروس H۱N۱ شایع است که علایم بیماری آن شدیدتر از آنفلوآنزا با ویروس H۳N۲ است که سال گذشته بیشتر شایع بود. البته سال گذشته هم آنفلوآنزای H۱N۱ را در کشور داشتیم اما امسال شیوع این نوع ویروس بیشتر است. افراد مبتلا به این ویروس درد بدن و علایم بیماری را بیشتر تجربه می کنند.

 

وی گفت: در دو ماه گذشته حدود ۸۰۰ نفر به علت ابتلا به بیماری تنفسی شدید در بیمارستان های کشور بستری شدند که حدود ۳۰ درصد بیشتر از پارسال است. از این تعداد ۲۵ درصد یعنی حدود ۲۵۰ نفر مبتلای قطعی به آنفلوانزا بودند. برآورد وزارت بهداشت این است که حدود دو برابر این تعداد یعنی حدود ۵۰۰ نفر در  این مدت در کشور به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شده اند که حدود نیمی از آنها با درمان سرپایی و مراجعه به مطب ها درمان شده اند البته حدود هشت نفر از این افراد که بیماری زمینه ای نقص سیستم ایمنی بدن یا بیماری تنفسی یا قلبی مزمن داشتند در دو ماه گذشته بر اثر بیماری آنفلوآنزا در کشور جان خود را از دست دادند.

 

معاون وزیر بهداشت افزود: داروی تامیفلو که برای درمان آنفلوآنزا کاربرد دارد به اندازه کافی در وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور وجود دارد و ذخیره شده است و هیچ کمبودی نداریم. البته این دارو، داروی بیمارستانی است و در داروخانه ها توزیع نمی شود چون ممکن است بی مورد مصرف شود و مقاومت دارویی ایجاد کند و هر دانشگاهی که کمبود داشته باشد به سرعت این دارو برای آن تامین می شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------