هشدار آنفلوآنزا طغیان کرد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, آنفلوآنزا
ابتلای 342 نفر در تهران، مازندران و آذربایجان شرقی، اصفهان، کرمانشاه و ... به آنفلوآنزا تایید شد 

موج آنفلوآنزا کشور را فرا گرفته در هفته گذشته 342 نفر بر اثر آنفلوآنزا فوق حاد انسانی در بیمارستان‌ها بستری شده که 15 نفر از آنها فوت شدند. حدود سه هفته از آغاز موج اول آنفلوآنزا در کشور می‌گذرد و چندی پیش نیز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از مرگ دو نفر در این استان به‌دلیل ابتلا به بیماری آنفلوآنزا خبر داده بود و تا کنون 17 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

طبق آمار وزارت بهداشت استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را با آنفلوآنزا داشته‌اند و بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است. روز گذشته دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تایید این آمار اعلام کرد که افراد فوت شده در بیمارستان بستری بودند، متاسفانه دلایلی مانند سن بالا، عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا، مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی و یا ابتلا به بیماری زمینه‌ای باعث شده که این افراد جان خود را از دست دادند.

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است و علاوه ‌بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی گسترش داشته گفت: هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود، از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند. موج آنفلوآنزا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است و ویروس آنفلوآنزا امسال بر دو نوع H۱N۱ و H۳ N۲ بوده است که طبق بررسی‌های ما نوع H۱N۱ گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است.

 

آنفلوآنزای پرندگان متفاوت است

یکی دیگر از مواردی که در رابطه با شیوع آنفلوآنزا در شبکه‌های اجتماعی مطرح است، رابطه این آنفلوآنزا با آنفلوآنزای پرندگان است. بیماری آنفلوانزای پرندگان در سال ۸۴ و از بندر انزلی به وسیله پرندگان مهاجر وارد طیور بومی و سپس صنعتی شد. در سال ۹۵ بیماری آنفلوآنزا در ۲۰ استان منتشر شده بود و این بیماری در ۱۶ استان وجود داشت، اما امسال تاکنون این بیماری در کشور مشاهده نشده است.

 

گویا در رابطه با این موضوع نیز می‌گوید: نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ‌ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کمبود داروی آنفلوآنزا در کشور گزارش نشده است،گفت: از زمستان سال گذشته تمام مجموعه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تمام همت خود را به کار بسته است تا با هیچ‌چالشی در زمینه‌ داروهای آنفلوآنزا روبه‌رو نباشیم. همچنین واکسن آنفلوآنزا نیز در کشور وجود دارد و موردی از کمبود آن گزارش نشده است.

 

آنفلوآنزا ارتباطی با زائران اربعین دارد؟

اما سوالی که در چند ماه گذشته و همزمان با بازگشت زائزان اربعین به کشور همواره مطرح بوده، این است که طغیان و شدت گرفتن آنفلوآنزا، ارتباطی به شیوع آنفلوآنزا در کشور عراق دارد یا خیر؟ در حالی که رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آن را تکذیب کرده، در تاریخ 30 مهر امسال اعلام کرده بود: «۴۰‌درصد زائران اربعینی امسال عراق دچار آنفلوآنزا شدند و بین ۳۶ تا ۴۰‌درصد کسانی که تاکنون به عراق عزیمت کرده‌اند و دچار بیماری شده‌اند، بیماری آنها با سندرم تنفسی بوده است. بنابراین باید منتظر باشیم که با بازگشت زائران، آنها مبتلا به بیماری تنفسی از جمله آنفلوآنزا هستند یا خیر.»

 

دکتر محمداسماعیل مطلق، سرپرست دفتر مدیریت کاهش بلایا نیز این بیماری را مرتبط با آنفلوآنزای کشور عراق نمی‌داند و با اشاره به اینکه در اربعین امسال پنج‌میلیون نفر شامل نوزادان، کودکان، مادران باردار، جوانان و ... در راهپیمایی حضور داشتند، تصریح کرد: تمام این افراد هنگام رفت و برگشت در مبادی مرزی معاینه شدند و خوشبختانه بیش از ۹۰‌درصد این افراد بدون مشکل گزارش شدند البته با توجه به سیستم ثبت اسامی افراد هر فرد دارای کد و پرونده الکترونیک خاص خود بود که طبق آن تا ۱۴ روز پس از بازگشت زائران آنها را از نظر بیماری و موارد تنفسی ویروسی در شهرهایی که اسکان داشتند تحت نظر داشتیم و هیچ‌مشکل خاصی از بیماری به ما گزارش نشد.

 

راه‌های پیشگیری و درمان

با این حال پزشکان راه پیشگیری از آنفلوآنزای نوع H۱N۱ را رعایت نکات بهداشتی می‌دانند و توصیه می‌کنند که شست‌وشوی دست‌ها در وهله‌ اول کمک بسیار زیادی به کنترل بیماری می‌کند، همچنین رعایت آداب تنفسی به شیوه‌ای که فرد هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان خود بگیرد سپس آن دستمال را درون کیسه کوچکی قرار دهد و در سطل زباله بیندازد.

 

همچنین در مواجهه با این بیماری، بیماران باید از خوددرمانی پرهیز و مصرف آنتی بیوتیک و داروهای کورتون‌دار خودداری نمایند. از سوی دیگر استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در خانه به بهبود این بیماری کمک شایانی می‌نماید. توصیه پزشکان این است که هنگامی که پزشک به بیمار توصیه می‌کند که بیمار در بیمارستان بستری شود بهتر است که به توصیه او گوش دهد همچنین رعایت نکات بهداشتی و مصرف داروهای تجویز شده در طول دوره بیماری بسیار ضروری است. هنگامی که کودکی به این بیماری مبتلا می‌شود پس از مصرف دارو تا حد زیادی از بیماری‌اش بهبود پیدا می‌کند و با همین تصور والدین علی‌رغم توصیه پزشک او را به مدرسه می‌فرستند که این عمل درست نیست چرا که طول دوره بیماری به اتمام نرسیده و فرزندشان مستعد مریض کردن سایر دانش‌آموزان نیز است.

 

رعایت تمام این نکات منجر می‌شود موجب آنفلوآنزا سریع‌تر فروکش کند و مبتلایان مجبور به بستری شدن در بیمارستان نشوند. افراد بالای ۶۵ سال، مادران باردار، بیماران قلبی و ریوی، مبتلایان به سرطان که تحت درمان قرار دارند، کسانی که داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، افراد دارای نارسایی کلیه و کبد و کسانی که دیابت کنترل نشده دارند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا قرار دارند. به همین دلیل تزریق واکسن را برای این افراد توصیه می‌شود.

 

 

آرمان ملی/وحید استرون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------