آمار تكان دهنده‌مبتلايان به‌ايدز



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,ايدز

 

 «حدود 40‌هزار در کشور مبتلا به ويروس HIV هستند که 60.1‌درصد به‌دليل اعتياد تزريقي و 22.2 به‌دليل رابطه جنسي پرخطر به اين بيماري مبتلا شده‌اند؛ در اين ميان سهم زنان 18‌درصد و سهم مردان 82‌درصد بود است. 50‌درصد کل موارد شناخته شده در زمان تشخيص در گروه سني 20 تا 35 سال بوده‌اند.» ‌ اين آماري است که از سوي افسر کازروني، رئيس اداره ايدز و کنترل بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت پس مدت‌ها منتشر شد، اما ارزيابي از شرايط روز جامعه نشان مي دهد که بيش از 60‌هزار نفر در کشور مبتلا به HIV و 65‌درصد از افراد مبتلا از وضعيت بيماري خود بي‌خبر هستند.

 

آمار ايدز در کشور به 120‌هزار نفر مي‌رسد

مينو محرز، رئيس مرکز تحقيقات ايدز ايران نيز گفت: کسي نمي‌خواهد به کودکان تماس جنسي را بياموزد، بلکه بايد به آنها بياموزيم که تماس جنسي مطمئن چيست؟ نه والدين و نه مدارس اين موضوعات را براي کودکان باز نمي‌کنند، از همين رو آنها از طريق فضاي نت اطلاعات را کسب مي‌کنند.

 

بي‌بند و باري امروز، به‌ويژه در ميان جوانان بسيار شايع است. ما مشاهده مي‌کنيم که جوانان 15 تا 20‌ساله مبتلا به اچ‌آي‌وي به ما مراجعه مي‌کنند. اين آموزش‌ها به هيچ‌وجه ممنوعيت ديني ندارند، بلکه خط قرمز‌هاي افرادي که نگرش منفي دارند، مانع اطلاع رساني مي‌شود و اين خط قرمز‌ها به جوانان ما آسيب‌ مي‌زنند. محرز در گفت‌و‌گو با «آرمان ملي» اعلام کرد: در هر کشوري ما يک آمار واقعي و مستند داريم که از سوي مسئولان مربوطه اعلام مي‌شود و يک آمار تقريبي نيز داريم که بنا به شرايط موجود در جامعه مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد. آمار رسمي ما حدود 40‌هزار نفر در کشور به ويروس HIV مبتلا هستند ولي در آمار تقريبي ما حدود سه تا چهار برابر اين تعداد مبتلا به ايدز در کشور داريم.

 

ما حدود يک سوم مريض‌هايمان را کشف کرده‌ايم و دو سوم آنها چون از بيماري و طريقه سرايت آن آگاهي ندارند يا ترس از آزمايش دادن دارند را نمي‌توان شناسايي کرد و بايد هر چه سريع‌تر تحت درمان قرار بگيرند تا ويروس را به ديگران انتقال ندهند.وي در رابطه با پروسه درمان ايدز در کشور نيز خاطرنشان کرد: با دانش فعلي جهاني درباره درمان اين بيماري، فعلا داروهاي موجود بار خطرناک ويروس را در خون از بين مي‌برند و فرد مي‌تواند با مصرف آن داروها به زندگي عادي‌اش ادامه دهد و در صورت قطع شدن داروها، ممکن است ويروس در بدن فرد دوباره خطرناک شود. تا آخر عمر بايد فرد اين داروها را مصرف کند، ولي دنيا روي درمان قطعي آن نيز کار مي‌کند.

 

يکسري از داروها در داخل کشور توليد مي‌شوند و يکسري نيز وارداتي است و همه مراحل آزمايش ايدز، مشاوره، درمان و... به‌صورت رايگان انجام مي‌شود، ولي باز هم تاکيد مي‌کنم که چون مردم در اين رابطه آگاهي ندارند، مي‌ترسند که به ما مراجعه کنند.وي در ادامه صحبت‌هايش با بيان اينکه در کل کشور 200 مرکز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري جهت آموزش، پيشگيري، کنترل و درمان ايدز فعال است، اين مراکز در نهايت رازداري و محرمانگي و رعايت حقوق بيمار کليه خدمات مشاوره آزمايش و مراقبت و درمان را ارائه مي‌دهند.

 

ضرورت شناسايي به موقع ايدز

علي رضا رئيسي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي نيز گفته است: اگر HIV به موقع شناسايي شده و بيمار تحت درمان قرار بگيرد، عمر طبيعي خواهد داشت و با درمان مناسب، انتقال ويروس اتفاق نمي‌افتد و شخص مانند يک فرد عادي زندگي مي‌کند. تا وقتي مردم با اين موضوع آشنا نباشند، شناسايي بيماري اتفاق نمي‌افتد. در نتيجه بايد فرهنگ‌سازي و اطلاع رساني بيشتري انجام داد. تنها مشکل ما در زمينه شناسايي بيماران مبتلا به ايدز، انگ بيماري و مسائل فرهنگي است که به اطلاع رساني و آموزش نياز دارد. زيرا اين مشکلات باعث مي‌شود نتوانيم مبتلايان به ايدز را به‌طور کامل شناسايي کنيم.معاون بهداشت وزارت بهداشت بيان کرد: بيماريابي در زمينه ايدز به‌صورت تصادفي نيست، بلکه بيماريابي فعال در اين زمينه داريم.

 

در هر استان حداقل 5 مرکز مشاوره رفتاري وجود دارد که تست HIVرا به‌صورت داوطلبانه انجام مي‌دهد. يعني بعد از انجام مشاوره داوطلبانه، براي افرادي که داراي رفتار پرخطر هستند، تست ها انجام مي‌شود. سازمان جهاني بهداشت نيز تاکيد کرده که تست HIV نبايد به‌صورت اجباري انجام شود. به گفته رئيسي، سازمان جهاني بهداشت برنامه‌اي با عنوان 90 90 90 دارد؛ يعني 90‌درصد بيماران مبتلا به ايدز را شناسايي کرده، 90‌درصد را تحت درمان قرار بدهيم و بيماري 90‌درصد که تحت درمان قرار گرفته‌اند کنترل شود. ايران در دو قسمت مربوط به تحت درمان قرار دادن و موفقيت آميز‌بودن درمان به خوبي عمل مي کند و فقط در زمينه شناسايي بيماران مبتلا به ايدز مشکل داريم.

 

 

آرمان ملي/منيره چگيني 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------