ویروس آنفلوانزا میهمان کشور تا سه هفته آینده



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,
بیماری آنفلوانزا امسال زودتر از سال‌های گذشته در کشور شایع شده و تاکنون ۵۶ نفر از هموطنان را به کام مرگ فرستاده است اما حداقل تا سه هفته آینده همه‌گیری آن ادامه دارد. 

هر سال این بیماری در آبان ماه شایع می‌شد اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع آن در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم به طوری که اکنون در دوره اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم.

 

مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت آمار موارد قطعی ابتلا به آنفلوانزا و مرگ ناشی از این بیماری را به صورت هفتگی جمع بندی و اعلام می کند، براساس آخرین آمار از اول مهر تاکنون چهار هزار نفر به علت ابتلا به بیماری‌های تنفسی و مشکوک به آنفلوانزا در بیمارستان بستری شدند که از این تعداد ۵۶ نفر بر اثر آنفلوانزا جان خود را از دست دادند.

 

از مجموع ۵۶ نفری که به علت ابتلا به آنفلوانزا جان خود را از دست دادند، ۱۹ نفر مربوط به یک هفته گذشته است و بیشترین موارد مرگ این بیماری در استانهای کرمان، گلستان، مازندران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

 

البته مرجع اعلام آمار شیوع و مرگ آنفلوانزا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت است که بعد از آزمایش موارد مشکوک و تایید نوع ویروس آنفلوانزا در افراد بیمار یا فوت شده این آمار اعلام می شود.

 

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت همه چهار هزار نفری که به علت بیماری تنفسی در بیمارستان بستری شدند، به طور قطعی به آنفلوانزا مبتلا نبودند اما بسیاری از آنان مشکوک به این بیماری بودند.

 

کیانوش جهانپور گفته است این آمار نشان می دهد که شیوع این بیماری امسال در کشور بسیار بالاتر از همیشه است. البته هنوز به مرحله اپیدمی یا همه‌گیری این بیماری نرسیده ایم اما احتمال بروز همه گیری این بیماری به طوری که بیش از ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد جامعه به این بیماری مبتلا شوند طی دو تا سه هفته آینده وجود دارد.

 

ویروس آنفلوانزا یک ویروس غیر قابل پیش بینی است و امسال شدت بیماری و طول دوره بیماری آن از سالهای گذشته بیشتر است. مهمترین ویروسی که امسال عامل مرگ در کشور بوده ویروس «اچ ۱ ان۱»(H۱N۱ ) است که بیش از نیمی از موارد مرگ این بیماری به این ویروس مربوط است و ویروس آنفلوانزا «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) نیز با میزان کمتر دومین ویروس شایع و مرگ آور در بین افراد مبتلا در کشور است.

 

علایم این بیماری با سرماخوردگی شباهت های زیادی دارد و به طور دقیق نمی توان علایم مجزایی برای آنفلوانزا ذکر کرد اما تب، درد عضلانی، اسکلتی و تهوع و استفراغ در بین افراد مشکوک به آنفلوانزا مشاهده شده است.

 

به گفته پزشکان بهترین روش پیشگیری از بروز آنفلوانزا رعایت اصول بهداشت فردی مانند شستن مداوم دست‌ها با صابون و آب گرم و استفاده از تهویه هوا در محیط های بسته، اجتناب از خودتجویزی و استفاده از آنتی بیوتیک و کورتن و تزریق واکسن در زمان مناسب است.

 

ویروس آنفلوآنزا شدیدتر ازهمیشه

 

نوع آنفلوانزایی که امسال در کشور شایع است، آنفلوانزای «اچ ۱ ان ۱» (H۱N۱) و «اچ ۳ ان ۲» (H۳N۲) است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از سوش (نوع) ویروس «اچ ۱ ان ۱» گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری است.

 

امسال بر خلاف سال ۹۶ و ۹۷ که بیشتر نوع «اچ ۳ ان ۲» ویروس شیوع داشت، نوع «اچ ۱ ان ۱» شیوع پیدا کرده که هم مهاجم‌تر و هم فراگیرتر است. همچنین این نوع از ویروس آنفلوآنزا تغییر ژنتیک داده و وحشی‌تر از قبل شده است.

 

به نظر می‌رسد این روزها ویروس بیماری آنفلوانزا به علت تغییرات آنتی‌ژن ویروس، مقداری قوی‌تر و تهاجمی‌تر شده و معدودی از افراد به خصوص گروه‌های پرخطر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. البته هر ساله مرگ و میر بر اثر آنفلوانزا در کشور داریم، اما به نظر می‌رسد به دلایل مختلف از جمله تغییرات ژنی ویروس و سرمای زودرس، امسال تعداد آنها بیشتر شده است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در این زمینه می گوید: بر اساس ارزیابی انجام شده میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در این استان ۲۵ درصد است که هریک از مبتلایان درجاتی از این بیماری را تجربه می‌کنند.

 

دکتر پرویز قزلباش با اشاره به وضعیت بیماری آنفلوانزا در این استان گفت: وقوع ایپدمی (همه گیری) بیماری آنفلوانزا غیرقابل پیش‌بینی است، بطوری که ۲۰ درصد افراد جامعه را گرفتار می کند و سرعت انتشار بسیار  بالایی داشته و در برخی موار عوارض جدی مانند مرگ و میرها را به دنبال دارد.

 

این مسؤول ادامه داد: مهمترین اقدامات در این خصوص آمادگی سیستم مراقبت بهداشتی و درمانی کشور در مقابل بیماری ها از جمله آنفلوانزا است که در سطح یک توسط مراکز بهداشتی انجام می گیرد.

 

قزلباش تصریح کرد: همه ساله مقارن با شیوع این نوع بیماری در کشور و این استان آموزش های جدی برای تمام سطوح پزشکی و دست اندرکاران امر ارائه می شود و علاوه بر آن، به اندازه کافی دارو و واکسن مورد نیاز تامین می شود.

 

این مسؤول ادامه داد: ۲۰ درصد افراد به شکل شدیدتری به بیماری آنفلوانزا مبتلا می شوند که نیاز به مراجعه و یا کار درمانی پیدا می کنند در این میان گروه‌های در معرض خطر از قبیل افراد بالای ۵۰ سال، محل های تجمع از جمله مراکز دانشگاهی، آسایشگاه‌ها، مدارس و دیگر محیط‌های گروهی فراوانی شیوع این بیماری بیشتر است.

 

وی اظهار داشت: بیماران قلبی و عروقی، مبتلایان به آسم، بیماری های کلیوی و کبدی، متابولیک "دیابت"، افراد دارای مشکلات سیستم تنفسی، افرد دچار صدمات نخاعی، صرعی، عصبی و عضلانی، زنان باردار در سه ماهه دوم وسوم مقارن با فصل شیوع آنفلوانزا، کودکان ۶ ماهه تا چهار ساله نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

 

هرچند آمارهای فوت ناشی از آنفلوآنزا در طول روزهای اخیر به صورت تجمیعی اعلام نشده، اما مهمترین نکته در این زمینه عدم تزریق واکسن در تمام فوت شدگان بوده است.

 

چهارقربانی آنفلوانزا در رفسنجان 

طی ۲ ماه گذشته ۲۱۰ مورد بستری مشکوک به آنفلوانزا در شهرستان رفسنجان انجام شده که از این تعداد چهار مورد به آنفلوآنزای نوع A مبتلا بوده و جان خود را از دست دادند.

 

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هر سال در زمان آغاز فصل سرما با شیوع آنفلوآنزا مواجه هستیم به طوری که در سال جاری نیز شاهد اپیدمی و بروز همه‌گیری بیشتری نسبت به سالیان گذشته هستیم.

 

احمد جمالی زاده تصریح کرد: داروی لازم برای درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مراکز بهداشت شهرستان قرار دارد و در حال حاضر هیچ نگرانی از تامین داروی این بیماران وجود ندارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به شهروندان توصیه کرد: افراد علائم آنفلوآنزا را با علائم سرماخوردگی اشتباه نگیرند.

 

سیستان وبلوچستان با یک قربانی 

دکتر محمد هاشمی‌شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: یک نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان براثر بیماری آنفلوانزا H۱N۱ جان خود را از دست داده است.

 

به گفته وی، این نوع از آنفلوآنزا برای افراد پرخطر نظیر افراد مسن، بیماران ریوی، قلبی و مبتلا به دیابت، مادران باردار و افرادی که به علت بیماری دچار ضعف ایمنی بدنی هستند، خطرناک بوده و باید تحت مراقبت باشند.

 

بستری ۵۰ نفر مبتلای به آنفلوآنزا در استان اردبیل 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل از بستری شدن ۵۰ نفر به علت ابتلا به بیماری آنفلوآنزا در بیمارستان‌های این استان خبر داد.

 

دکتر محمدرضا رضایی‌بنا با رد وجود موارد فوتی ابتلای به آنفلوانزا در مراکز درمانی استان اردبیل افزود: امسال از ۴۶ نفر موارد علامت دار بستری در بیمارستان‌های استان برای تشخیص ابتلای به آنفلوانزا نمونه‌برداری شده که فقط یک مورد مثبت گزارش شده و خوشبختانه تاکنون در استان مورد فوتی گزارش نشده است.

 

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از شیوع بیماری آنفلوانزا در استان اردبیل اقدامات اساسی به منظور حساس سازی و آمادگی سیستم بهداشتی و درمانی صورت گرفته که می توان به برگزاری جلسات آموزشی برای کارکنان بهداشتی و درمانی برای حفظ آمادگی مقابله با بیماری، آموزش و اطلاعرسانی عموم مردم، تقویت همکاری‌های درون بخشی و برون بخشی، تامین ملزومات نمونه‌برداری، واکسن، دارو و وسایل حفاظت فردی اشاره کرد.

 

۱۲قربانی آنفلوآنزا در استان فارس

 

تب بیش از ۳۸ درجه در سه روز احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را نشان می‌دهد و در حالی که همه توصیه‌ها بر رعایت آموزه‌های بهداشتی و جدی گرفتن علائم ابتلا به این بیماری تاکید دارد، امسال تاکنون این بیماری جان ۱۲ نفر را در استان فارس گرفته است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه بیشتر افراد جانباخته در استان فارس سالمند یا دارای بیماری زمینه‌ای همانند دیابت و آسم بوده‌اند، افزود: کودکان زیر ۵ سال، افراد بالای ۶۰ سال، بیماران زمینه ای مثل تنفسی، قلبی-عروقی، کلیوی و دیابتی باید بیش از دیگران باید مواظب باشند تا به بیماری آنفلوانزا مبتلا نشوند.

 

عبدالرسول همتی ادامه داد: تب بیش از ۳۸ درجه بیش از سه روز، احتمال ابتلا به آنفلوانزا را نشان می‌دهد و علایمی همچون سرماخوردگی، بدن درد، خستگی و کوفتگی را به همراه دارد، اما به دلیل ویروسی بودن این بیماری، مصرف آنتی‌بیوتیک بی تاثیر است.

 

مرگ سه نفر در زنجان بر اثر ابتلا به آنفلوانزا 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: با شیوع بیماری آنفلوانزا سه نفر بر اثر ابتلا به این بیماری در استان زنجان جان خود را از دست دادند.

 

دکتر پرویز قزلباش افزود: ۲ بیمار دیگر نیز مشکوک تشخیص داده شده است که آزمایش های لازم از آنها انجام شده و تاکنون پاسخ آزمایش های ارسالی دریافت نشده است.

 

وی اضافه کرد: از مجموع فوت شدگان بر اثر بیماری آنفلوانزا یک نفر دارای کهولت سنی و مبتلا به بیماری ریوی و دیگری فردی معتاد بود و وضعیت نفر سوم نیز به صورت قطعی اعلام نشده است.

 

این مسؤول ادامه داد: شمار افراد با علائم این نوع بیماری و یا حتی سرماخوردگی مراجعه کننده به مراکز درمانی این استان به ویژه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی افزایش یافته است بطوری که با تدابیر اتخاذ شده بخش دیگری نیز در این بیمارستان برای ارائه خدمات مطلوب در نظر گرفته شده است.

 

وی اضافه کرد: بررسی ها نشان می دهد، موج دوم این بیماری نیز از اواخر اسفند تا حداکثر اواخر فروردین به طول می انجامد.

 

هر پنج فرد فوت شده با آنفلوانزا در قزوین بیماری زمینه‌ای داشتند 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تایید مرگ پنج تن از بیماران مبتلا به آنفلوانزا طی روزهای اخیر در قزوین، گفت: هر پنج بیمار دچار مشکل و بیماری زمینه‌ای (مانند دیابت، ریوی، قلبی و عروقی،سرطان ها، هپاتیت، ایدز، آسم و ...) بودند و در گروه های پرخطر قرار داشتند.

 

منوچهر مهرام افزود: در بیمارانی که علایم آنفلوانزا در آنها دیده می‌شود بلافاصله پس از نمونه‌گیری و قبل از دریافت جواب،باید درمان را شروع شود تا از شدت بیماری کاسته شود.

 

وی در خصوص تزریق واکسن آنفلوانزا نیز گفت: تزریق این واکسن برای همه مردم لازم نیست اما برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل قلبی و عروقی، ریوی و نقص سیستم ایمنی دارند و همچنین برای سالمندان و همه کسانی که پزشک تزریق این واکسن را برای آنها تجویز کرده، ضروری است.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین یادآور شد: در صورتی که مادر بارداری به آنفلوآنزا مبتلا شود به علت مشکلات تنفسی ناشی از این بیماری برای مادر خطرناک بوده و ممکن است به مرگ مادر منجر شود.

 

فوت یک نفر بر اثر بیماری آنفلوانزا در رامسر 

رییس شبکه بهداشت و درمان رامسر از شناسایی ۵۰ مورد مشکوک به آنفوانزا در این شهرستان خبر داد و گفت که از این تعداد یک نفر بر اثر این بیماری فوت کرد.

 

حمید رضا مبشری افزود:‌ در میان افراد مشکوک شناسایی شده پنج بانوی باردار و چهار کودک وجود دارند که به دلیل حساسیت بیشتر به این بیماری مورد توجه قرار گرفتند و هم اکنون این افراد مشکلی خاصی ندارند.

 

وی گفت که فرد مبتلا به این بیماری که فوت کرد، کهنسال بود و به دلیل کهولت سن و داشتن  سیستم ایمنی ضعیف نتوانست در برابر بیماری مقاومت کند.

 

رییس شبکه بهداشت رامسر با بیان اینکه مشکل درمانی برای مبتلایان به این بیماری در استان وجود ندارند، گفت که با وجود مشکلات مالی، وزارت بهداشت در تامین واکسن و دارو برای درمان بیماری انفلوانزا مشکلی ندارد.

 

سه قربانی بیماری آنفلوآنزا در کردستان 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به شناسایی ۳۴ بیمار مبتلا به بیماری آنفلوآنزا در این استان گفت: تاکنون سه نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده‌اند.

 

شهرام شریفی اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۱ نفر در استان با دارا بودن علایم بیماری آنفلوانزا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بستری هستند که پس از انجام نمونه گیری از میان آنان، بیماری ۳۴ نفر شناسایی و تایید شده است.

 

وی با بیان اینکه تاکنون سه نفر از بیماران مبتلا به آنفلوانزا در استان فوت کرده‌اند، اضافه کرد: یک نفر از فوت شدگان مربوط به شهرستان مریوان و ۲ نفر نیز مربوط به شهرستان قروه هستند.

 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اقدامات لازم برای درمان بیماران بستری انجام شده است، افزود: تمام بیمارستان‌های استان از آمادگی کامل برای پذیرش اینگونه بیماران برخورددار هستند.

 

بیش از یکهزار و ۷۰۰ مبتلا به آنفلوانزا در گیلان 

با شروع فصل سرما شمار مبتلایان به آنفلوانزا در گیلان افزایش یافته و شنیده ها حاکی از فوت شش نفر در استان است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اظهار داشت: یکهزار و ۷۷۸ نفر در گیلان از ابتدای امسال تاکنون مبتلا به آنفلوانزا شده و تحت درمان قرار گرفته اند.

 

فردین مهرابیان افزود: آنفلوانزا بیماری ویروسی و واگیردار است که می تواند در موارد شدید فرد را به کام مرگ بکشاند متاسفانه بسیاری موارد آنفلوآنزا با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود.

 

آنفلوانزا جان ۲سیرجانی دراستان کرمان را گرفت 

به گفته معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی سیرجان بر اثر بیماری آنفلوانزا H۱N۱ دو نفر در این شهرستان فوت کردند.

 

محمد موقری پورگفت: در حال حاضر اسامی افزون بر  ۳۰۰ نفر با علت بیماری آنفلوانزا در سامانه بیماری مذکور ثبت شده ، که ۹ نفر در آی.سی.یو و تعداد دیگری هم در بخش های مربوطه در بیمارستان های سیرجان بستری هستند.

 

به گفته وی یک نفر از بیماران فوت شده در سیرجان بر اثر بیماری آنفلوانزا H۱N۱ مسن  و در عین حال بیماری ریوی داشت و دیگری که با رضایت خانواده به یزد عزیمت کرده بود، نیز در بیمارستان یزد فوت کرده است.

 

شناسایی بیماری و راههای درمان 

رئیس مرکز بهداشت مازندران رعایت بهداشت فردی به خصوص شست و شوی منظم دست با مواد ضد عفونی، پرهیز از دیده‌بوسی، پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه با دستمال و حضور نیافتن در محل کار تا زمان پشت سر گذاشتن زمان حاد بیماری را از راهکارها برای پیشگیری از این بیماری دانست.

 

وی علایم این بیماری را تب بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد، سرفه، گلودرد، سردرد، تنگی نفس، آبریزش بینی، درد عضلانی، درد مفاصل، تهوع، استفراغ و اسهال معرفی کرد.

 

دکتر روحانی زاده به بیماران توصیه کرد در صورت ابتلا به این بیماری در اسرع وقت به پزشک معالج مراجعه و از هر گونه فرایند خوددرمانی خوداری کنند.

 

وی یکی از علت های بالا بودن مرگ ناشی از این بیماری را به خصوص در افراد در معرض خطر ناشی از خوددرمانی دانست و گفت: تاخیر در مراجعه سبب افزایش ریسک بستری و بالا رفتن عوارض بیماری به خصوص مرگ ناشی از این بیماری می شود.

 

 تامین دارو مورد نیاز وتزریق واکسن 

احمد جمالی زاده گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا به زنان باردار، کودکان ۶ تا ۵۹ ماهه، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران مزمن قلبی عروقی، مبتلایان به بیماری های ریوی، مبتلایان به بیماری های مزمن کلیوی، کبدی، ضایعات مغزی و قطع نخاع، بیماری های خونی و دیابت توصیه می شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تاکید کرد: داروی لازم برای درمان بیماران مبتلا به آنفلوآنزا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و مراکز بهداشت شهرستان قرار دارد و در حال حاضر هیچ نگرانی از تامین داروی این بیماران وجود ندارد.

 

رئیس مرکز بهداشت مازندران نیز گفت : دارو و واکسن مورد نیاز بیماری آنفلوانزا در سطح استان مازندران و داروخانه ها و حتی مراکز درمانی تامین شده و مشکلی از لحاظ تامین به موقع دارو و تجهیزات در مراکز درمانی و داروخانه ها وجود ندارد.

 

دکتر روحانی زاده افزود : در مراکز بیمارستانی و درمانی در استان مازندران نیز امکانات برای بستری بیماران مورد نیاز نیز تامین شده است.

 

به گفته وی تمام واکسن های مورد نیاز در داروخانه ها و مراکز درمانی به تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته و هر گونه شایعات مبنی بر غیر استاندارد بودن این واکسن و داروهای مشابه را در مراکز درمانی دارای مجوز قانونی رد کرد.

 

خودمراقبتی مهمترین عامل در کاهش ابتلا به بیماری انفلوانزا

رئیس مرکز بهداشت مازندران خود مراقبتی را بهترین راهکار برای کنترل این بیماری در سطح استان بیان کرد و این خود مراقبتی را شامل خودداری از دست دادن در دیدارهای روزمره به خصوص با افراد بیمار، شت و شوی چندباره دست و صورت در روز، استفاده از ماسک برای بیماران مبتلا به آنفلوانزا، استراحت پس از ابتلا به بیماری و خوردن مایعات فراوان اعلام کرد.

 

روحانی زاده گفت: در این ارتباط با آموزش و پرورش و دستگاههای دولتی هماهنگی لازم انجام شد تا در صورتی که این افراد به آنفلوانزا دچار شدند ، حداقل دو تا سه روز از رفتن به مدرسه، کلاس درس و ادارات خودداری کنند تا سایر افراد به این بیماری دچار نشوند.

 

این مسئول بهداشتی توصیه کرد تا افرادی که به آنفلوانزا مبتلا شدند، هر چه سریعتر به پزشکان خود مراجعه کنند و دستورات پزشک را در ارتباط با خود مراقبتی و سایر مراحل درمان رعایت نمایند.

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: با پزشکان خانواده در استان نیز رایزنی صورت گرفته تا توصیه های لازم را به بیماران در ارتباط با این بیماری و چگونگی جلوگیری از گسترش آن داشته باشند و در مجموع تمام استان برای کنترل بیماری بسیج شد و ما همچنان نیازمند همکاری رسانه ها برای اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه هستیم.

 

وی افزود: پیش بینی وزارت بهداشت این است که از اوایل دی ماه از شدت بیماری آنفلونزا کاسته می شود و فاز دوم این بیماری نیز تجربه سنوات گذشته نشان داده که به میزان مرحله اول نخواهد بود.

 

همه افرادی که به آنفلوآنزا مبتلا می شوند نیازی به درمان با داروهای ضد ویروس ندارند و در صورت ابتلا باید از تماس نزدیک با سایر افراد خودداری کنند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان  ویروس بیماری آنفلوآنزا در چهار نوع A، B ،C و D است و بیشتر همه‌گیری‌ها در نوع A زیرگونه های H۱N۱ رخ می دهد.

 

دکتر سید مهدی طباطبایی با اشاره به اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا نیز گفت: غیر قابل پیش بینی بودن وقوع اپیدمی آنفلوانزا، سرعت انتشار بسیار بالا و بالا بودن عوارض مرگ و میر بویژه در گروههای در معرض خطر از اهمیت مراقبت بیماری آنفلوانزا است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: دوره کمون بیماری آنفلوانزا معمولا بین یک تا سه روز است و دوره سرایت آنفلوانزا نیز از یک روز قبل از بروز علایم تا هفت روز بعد از آن به طورکلی از پنج تا ۱۰ روز متغیراست و این دوره در کودکان زیر پنج سال و بیماران و افراد مسن با ضعف ایمنی طولانی‌تر می‌شود.

 

وی با اشاره به این که سرایت این بیماری به ۲ روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود گفت: در تماس مستقیم قطرات تنفسی شخص به شخص که تا فاصله حدود یک تا ۲ متری پرتاب می‌شوند می‌تواند عفونت را به اطرافیان منتقل کند.

 

طباطبایی افزود: در تماس غیر مستقیم ویروس آنفلوآنزا ممکن است ساعتها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط خارج زنده بماند و تماس دست با سطوح یا اشیاء آلوده به این قطرات و سپس با زدن دست آلوده به چشم ، بینی و دهان این عفونت انتقال یابد.

 

آنفلوانزای H۱N۱ نوعی عفونت است. این آنفولانزا، مشابه آنفلوآنزای فصلی نیست. ویروس این آنفلوانزای نوع A است که اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی سال ۲۰۰۹  بار دیگر  به نام آنفلوانزای خوکی (Swine flu) با شکل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته ابتدا در ایالت کالیفرنیای جنوبی کشور آمریکا و سپس در سراسر جهان شیوع یافت. علت نامگذاری این بیماری به آنفلوانزای خوکی آن بود که در آزمایش‌های انجام شده از این ویروس، مشخص شده که تعدادی از ژن‌های آن شبیه به آنفلوانزای ویروسی است که در خوک‌های شمال آمریکا وجود دارد.

 

قدرت بیماری‌زایی این ویروس، سه برابر ویروس آنفلوانزای معمولی بوده و بیشترین شیوع آن در فصول سرد سال است. انتقال آن از انسان به انسان است (نه حیوان به انسان) که معمولاً قسمت فوقانی سیستم تنفسی را درگیر می‌نماید و تنها در ۱ تا ۲ درصد می‌تواند منجر به مرگ شود.

 

آنفلوانزا  بیشتر علائم تحتانی مانند تنگی تنفس، تنفس های تند و سرفه های بسیار شدید دارد در صورتی که در سرماخوردگی، علائم تنفسی فوقانی مانند اشک ریزی، ریزش آب بینی، عطسه و سرفه های سطحی تر را شامل می شود، همچنین دردهای عضلانی- اسکلتی بسیار شدید، دردهای پشت ساق پاها و سر و گردن، سردردهای بسیار شدید، علائم گوارشی مانند دل درد ،تهوع، استفراغ و احتمالا اسهال از دیگر علائم ابتلا به بیماری آنفلوآنزا است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------