خواب زیاد خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سکته مغزی
نتایج مطالعات اخیر محققان نشان داد که خواب شبانه بیش از ۹ ساعت، احتمال بروز سکته مغزی را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیواطلس»، نتایج یک مطالعه جدید توسط تیمی از محققان چینی نشان می‌دهد که خواب شبانه بیش از ۹ ساعت یا چُرت زدن‌های طولانی در طول روز می‌تواند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. اگرچه این تحقیق ارتباط علت و معلولی خاصی را بین بروز سکته مغزی و خواب بیش از حد نشان نمی‌دهد، اما صفحه دیگری بر یافته‌های روزافزون مطالعات انجام شده در مورد اثرات منفی خواب بیش از حد بر سلامتی اضافه می‌کند.

 

این پژوهش شامل تجزیه و تحلیل داده‌های یک پروژه تحقیقاتی طولی با عنوان مطالعه همگروهی دونگ فنگ-تونجی بود. مطالعه مذکور در بازه‌ای ۱۰ ساله و بر روی بیش از ۳۰ هزار نفر انجام شد که میانگین سنی آن‌ها هنگام ثبت نام ۶۲ سال بود.

 

محققان در این تحقیق به بررسی رابطه بین الگوهای خواب و بروز سکته مغزی پرداختند. طی شش سال، حدود ۱۵۰۰ مورد سکته مغزی بین گروه مورد مطالعه از افراد گزارش شد.

 

یافته‌های این تحقیق وجود رابطه‌ای قابل توجه را بین خواب طولانی مدت و افزایش نرخ وقوع سکته مغزی نشان داد. احتمال بروز سکته مغزی در افرادی که طی روز بیش از ۹۰ دقیقه می‌خوابیدند، در مقایسه با آن‌ها که روزانه تنها ۶۰ دقیقه یا کمتر چُرت عصرگاهی می‌زدند، ۲۵ درصد بیشتر بود.

 

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که بیش از ۹ ساعت خوابیدن در شب نیز با افزایش ۲۳ درصدی خطر سکته مغزی ارتباط دارد. این افزایش در افرادی که شب‌ها کمتر از ۹ و حتی ۷ ساعت، مشاهده نشد. 

 

شیائومین ژنگ از دانشگاه علم و تکنولوژی هوآجونگ چین دراین باره می‌گوید: برای درک این که خواب زیاد چگونه خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد، به تحقیقات بیشتر نیاز است. اما مطالعات قبلی نشان داده‌اند که افرادی که خواب زیادی دارند، تغییرات نامطلوب در سطح کلسترول و سایز دور کمر خود تجربه می‌کنند که هر دو از فاکتورهای خطر سکته مغزی است. علاوه بر این، خوابیدن زیاد نشانه‌ای از یک سبک زندگی بی‌تحرک است، که آن هم به نوبه خود خطر بروز سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

 

گزارش کامل این پژوهش در مجله Neurology منتشر شده است.

 

 

ایرنا 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------