یوگا برای مغز به اندازه ورزش های هوازی مفید است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,یوگا
مطالعه اخیر محققان نشان می دهد یوگا موجب افزایش بسیاری از ساختارها و عملکردهای مغز همانند ورزش های هوازی می شود. 

به گزارش مهر، در این مطالعه، محققان ۱۱ تحقیق قبلی در مورد رابطه بین یوگا و سلامت مغز را بررسی کردند. در هریک از مطالعات، از تکنیک های تصویربرداری مغز نظیر MRI استفاده شده بود.

 

«نها گوته»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایلینوی آمریکا، در این باره می گوید: «ما با بررسی این تحقیقات دریافتیم برخی از مناطق مغز هستند که به طورمداوم تنظیم می شوند. ما همچنین شاهد افزایش حجم هیپوکامپ مغز در نتیجه تمرینات یوگا شدیم.»

 

هیپوکامپ در پردازش حافظه نقش دارد و با افزایش سن، کوچک می شود. از اینرو اولین ساختاری است که در بیماری زوال عقل و آلزایمر تحت تاثیر قرار می گیرد.

 

محققان همچنین دریافتند تغییرات مغزی مشاهده شده در افرادی که یوگا کار می کردند با عملکرد بهتر در تست های شناختی یا کنترل هیجانات مرتبط بود.

 

طبق نظر گوته، افزایش کنترل هیجانات، علت اصلی تاثیرات مثبت یوگا بر مغز است. مطالعات نشان می دهد استرس در انسان ها و حیوانات موجب کوچک تر شدن هیپوکامپ و عملکرد ضعیف تر در تست های حافظه می شود.

 

گوته در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم افرادی که به مدت ۸ هفته یوگا انجام داده بودند واکنش کورتیزولی ضعیفی به استرس داشتند که با عملکرد بهتر در تست های تصمیم گیری، تمرکز و تغییر مهارت مرتبط بود.»

 

به گفته گوته، «یوگا به بهبود کنترل هیجانات در جهت کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کرده و موجب بهبود عملکرد مغز می شود.»

 

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در زمینه تاثیر یوگا بر مغز تاکید دارند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------